MBT Media Sp. z o.o.
Konduktorska 33
40‑155 Katowice
Based in Poland, delivering worldwide.

Nowa strona internetowa – jak się przygotować do wdrożenia?

Yes, yes, yes! W końcu! Po wielomiesięcznych podchodach do tematu, przekonywaniu, argumentowaniu decyzja zapadła! Twoja firma inwestuje w nową stronę internetową! SUUUPER! Teraz tylko musisz określić budżet, zdecydować o technologii, sprawdzić rozwiązania konkurencji, napisać brief, wybrać agencję, opracować teksty, kupić lub zrobić zdjęcia… Można się zniechęcić na samym starcie, prawda? Jak podejść do tematu, który z każdą odpowiedzią generuje kilka kolejnych pytań, by nowa strona była dokładnie taka, jak oczekujesz?

5 minut i przeczytane!

Zacznij od planu
Musisz wiedzieć, czego chcesz
Zadaj sobie kilka pytań
Co powinno znaleźć się w briefie?
Wybierz agencję
Patrz perspektywicznie

Zacznij od planu

Bez względu na to, czy to Twój pierwszy projekt w karierze, czy masz doświadczenie w tej materii podejdź do tematu metodycznie. Planowanie to proces, który oprócz stworzenia listy celów i zadań do wykonania pozwala „wejść w projekt” i zrozumieć jego specyfikę. Im mocniej się angażujesz, tym bardziej precyzyjne stają się oczekiwania względem efektu końcowego i otwierają się nowe opcje realizacji. Nowa strona www to wbrew pozorom dość złożony projekt i najgorsze, co możesz sobie zafundować to założenie, że „jakoś to będzie”. Strona internetowa ma wiele celów do spełnienia i wielu interesariuszy. I każdy z nich będzie miał coś w temacie do powiedzenia. To nieuniknione. Aby utrzymać projekt w ryzach i nie poddawać się każdej, nawet przypadkowej opinii, musisz wiedzieć po co, dla kogo i w jaki sposób to osiągniesz.

Musisz wiedzieć, czego chcesz

Nawet najbardziej doświadczona agencja nie opracuje strony www bez Twojego udziału. I nie, nie chodzi tutaj o Twoją fizyczną obecność, a o informacje, które posiadasz. O firmie, rynkach, konkurencji, produktach… Założenie, że agencja zrobi stronę bez Twojego udziału to częsta pułapka, w którą wpadają nawet doświadczeni marketingowcy, o menedżerach nie wspominając. Otóż nie – to tak nie działa. Jeśli nawet agencja podejmie się zadania – szybko okaże się, że projekt przeciąga się w czasie, a wdrożona strona nie spełnia oczekiwań. Ani Twoich, ani Twojego szefa, ani klientów. Bo layout nie pasuje do estetyki firmy, funkcjonalność jest ograniczona, CMS mało elastyczny, a ścieżka dotarcia do „kup teraz” jest długa i tylko dla wytrwałych… W ten sposób dopiero co uruchomiona strona, oprócz tego, że jest online, zupełnie się nie sprawdzi. Można tego uniknąć.

Zadaj sobie kilka pytań

Zła informacja jest taka, że nikt nie zrobi tego za Ciebie. Dobra – że wiesz wszystko, co jest potrzebne, by projekt ruszył i zakończył się sukcesem. Wystarczy nadać tej wiedzy formę i przekazać konsultantom. Najprostszym narzędziem, które w tym pomaga jest brief. Większość agencji zajmujących się projektowaniem stron internetowych posługuje się własnym zestawem pytań, by poznać specyfikę klienta i projektu. Bo brief to właśnie pytania. Ale nic nie stoi na przeszkodzie, by stworzyć własny zestaw, z którego korzystać będą agencje. Im bardziej szczegółowo podejdziesz do jego przygotowania, tym lepiej. Nic się nie zmarnuje. Stworzysz materiał, który będzie przydatny również w innych projektach realizowanych przez zewnętrzne firmy. Część zagadnień będzie wspólna dla przyszłych projektów marketingowych, czy nawet inwestycyjnych. Brief aktualizowany regularnie będzie gotowcem, który przyda Ci się wielokrotnie. Jeśli od pisania wolisz rozmowę to też jest ok. Nie forma ma tutaj kluczowe znaczenie, a sam proces. No dobrze, ale co to zapytania?

Co powinno znaleźć się w briefie?

Informacje o firmie – o tym, co najistotniejsze w działalności Twojej firmy. W czym się specjalizuje, na jakich rynkach działa, jaką ma historię, jakim cieszy się wizerunkiem i pozycją na rynku. Nie mniej istotne są kwestie związane z kulturą organizacyjną, misją, wizją i wartościami.

Informacje o ofercie – o tym, jakie produkty (usługi) znajdują się w ofercie firmy. Na czym polega ich specyfika, jakie potrzeby i w jaki sposób zaspakajają. Jakie są mocne i słabe strony oferty.

Informacje o grupie docelowej – o tym, kto korzysta z usług i kupuje produkty. Struktura wiekowa, demograficzna, materialna, geograficzna, edukacyjna. W jaki sposób i jak długo klienci podejmują decyzje. Co ich przekonuje do zakupu, a co blokuje. Jaka jest ich lojalność wobec marki.

Informacje o konkurencji – o tym, jaka jest struktura rynku, na którym działa Twoja firma. Kim są najwięksi konkurenci. Co wyróżnia Twoją firmę, a w czym wyprzedza Cię konkurencja.

Informacje o nowej stronie – o tym, dlaczego firma zdecydowała się na nową stronę internetową i do realizacji jakich celów ma służyć. Jakiego typu strony oczekujesz i jak rozbudowana ma być. Ile podstron orientacyjnie powinna zawierać. Ile wersji językowych obsługiwać. Czy masz preferencje dotyczące kolorystyki i stylu strony.

Jesteśmy gotowi do stworzenia Twojej strony internetowej! A Ty?

Wybierz agencję

Jeśli masz zaufaną agencję, z którą zrealizowałeś już wcześniejsze projekty to będzie łatwiej i…szybciej. Konsultanci poznali sposób działania i kontekst biznesowy Twojej firmy, a co najważniejsze poznali Ciebie. To oczywiste korzyści dla realizacji Twojego projektu. Jeśli jednak jesteś w sytuacji „nowa strona ‑ nowa agencja” musisz ją wybrać. Nie ma jednej jedynej metody, która gwarantowałaby sukces. I tu znów – musisz się określić i wiedzieć, czego oczekujesz i co we współpracy jest dla Ciebie ważne. Wybór agencji musi opierać się na najlepszym spełnieniu określonych przez Ciebie kryteriów, niezależnie od tego, czy jest to duża, topowa czy lokalna firma. Jakiego typu realizacji oczekujesz i jak chcesz się komunikować? Czy szukasz doświadczenia w tworzeniu stron opartych na WordPress, czy inwestujesz w indywidualny CMS pisany na potrzeby firmy, czy może tworzysz sklep online. Podejmując decyzję powinieneś mieć pewność, że agencja rozumie Twoją wizję i może ją zrealizować w odpowiednim dla Ciebie czasie, budżecie i sposobie działania.

Patrz perspektywicznie

Nie liczy się tylko „tu i teraz”. Właściwe podejście do firmowej strony internetowej powinno opierać się na założeniu, że tworzysz ją na kilka lat. Przyszłości nie da się przewidzieć – wiadomo. Dlatego stronę należy budować mając na uwadze przede wszystkim specyfikę biznesu i doświadczenia użytkowników. Zakładając jednocześnie rozwój strony, a nie tworzenie jej za każdym razem całkiem od nowa. Poddawanie się bezkrytyczne aktualnym trendom jest kuszące – bo kto nie chciałby się pochwalić realizacją „z górnej półki” – ale w oderwaniu od realiów biznesu i sposobu korzystania ze strony przez użytkowników to droga donikąd.

Poprzedni
Następny
Polecane wpisy
#Porady#Strony internetowe#WordPress

WordPress. Działasz on-line musisz poznać!

Czytaj więcej
#Aplikacje#Mobile#Porady

Wybór rodzaju aplikacji – niełatwe zadanie

Czytaj więcej
#Brief#Porady#Strony internetowe

Nowa strona internetowa – jak się przygotować do wdrożenia?

Czytaj więcej
Wszystkie wpisy