29.03.2022
#eCommerce#Integracja#Płatności#Porady#WooCommerce
WooCommerce chyba nie trzeba nikomu przedstawiać. Najpopularniejsze na świecie rozwiązanie eCommerce typu open source, pozwalające w łatwy i szybki sposób zbudować sklep internetowy. My dziś nie o samej wtyczce, a o jej integracji z PayPal.
3 minuty i przeczytane!
Znany i lubiany PayPal Standard
Moduł, który miał zrewolucjonizować płatności
Największe problemy wtyczki
Jak zintegrować PayPal z WooCommerce?
Znany i sprawdzony PayPal Standard
PayPal to jedna z najpopularniejszcyh bramek płatności online na świecie, dostępna również w Polsce. Wiele sklepów internetowych, szczególnie tych działających globalnie, obsługuje tę metodę płatności. Dotychczas (do wersji 5.5.0) wtyczka WooCoomerce oferowała wbudowany moduł o nazwie “PayPal Standard”, który pozwalał na integrację sklepu internetowego z płatnościami PayPal. Rozwiązanie to cieszyło się popularnością zarówno wśród doświadczonych deweloperów, jak i hobbystów amatorów, którzy małymi krokami samodzielnie budowali swoje platformy sprzedażowe. Do uruchomienia płatności wystarczył bowiem tylko adres email podany przy rejestracji na PayPal i voilà – podstawową konfigurację można było uznać za zakończoną.
Dla użytkownika dokonującego zakupu w sklepie internetowym, który korzystał z płatności PayPal proces również był prosty. Wystarczyło kilka standardowych kroków, które kupujący online doskonale znają. Wybranie produktu, przejście do koszyka, wypełnienie formularza danymi, na które zamówienie miało zostać wysłane, wybranie, zatwierdzenie metody płatności i zakupy zrobione!
Złożone w ten sposób zamówienie trafiało do systemu, a kupujący otrzymywał wiadomość email z podziękowaniem za zakup.
Moduł, który miał zrewolucjonizować płatności
Zespół rozwijający WooCommerce postanowił zrezygnować ze standardowego modułu, na rzecz rewolucyjnego Woocommerce PayPal Payments. To najnowsze, kompleksowe rozwiązanie integrujące płatności, które w bezpieczny sposób obsługuje PayPal, karty kredytowe, debetowe oraz lokalne metody płatności. Jedno rozwiązanie, które daje użytkownikowi możliwość wyboru metody płatności w ramach jednego systemu rozliczeń transakcji dla właściciela sklepu.
Brzmi nieźle, prawda? Rzeczywistość (a w zasadzie użytkownicy) szybko zweryfikowała szumne założenia. Co mogło pójść nie tak? Jak się okazało, właściwie wszystko! Proces powiązania konta z PayPal-em nadal jest łatwy do zainicjowania. Wystarczy utworzyć nowe konto lub po prostu zalogować się do istniejącego konta firmowego. „Schody” zaczynają się zaraz po wstępnej konfiguracji.
Największe problemy wtyczki
Pominięcie „woocommercowego” formularza zamówień
Użytkownik dokonujący zakupu składa zamówienie bezpośrednio w platformie PayPal, omijając cały system WooCommerce. W efekcie w systemie nie zapisuje się adres do wysyłki, numer telefonu czy chociażby NIP w przypadku zamówień firmowych. Podczas składania zamówienia nie obowiązuje żadna walidacja danych – zupełnie tak, jakby sam formularz zamówienia nie był w ogóle potrzebny.
Konieczność ponownego potwierdzenia zamówienia
Użytkownik sklepu, który zdecyduje się na zakup klikając w przycisk odpowiadający za płatności PayPal w pierwszej kolejności musi się zalogować do swojego konta. A następnie wrócić na stronę sklepu, by jeszcze raz potwierdzić płatność. Jak można się domyślić, dodatkowe kliknięcia potwierdzające, negatywnie wpływają na konwersję i powodują wzrost liczby koszyków porzuconych bezpośrednio przed płatnością.
Obowiązek posiadania konta PayPal
PayPal Standard umożliwiał płatności bez logowania się do systemu PayPal. Wystarczyło podać dane do karty kredytowej, a reszta działa się sama. Odświeżona wersja modułu blokuje możliwość dokonania zakupu w sytuacji, gdy użytkownik nie ma konta PayPal.
Lista błędów ciągle się wydłuża
Poza powyższymi problemami, wtyczka boryka się z masą innych mankamentów, które utrudniają korzystanie z niej zarówno deweloperom, jak i użytkownikom. Negatywne opinie na temat WooCommerce PayPal Payments pojawiają się właściwie każdego dnia. Nie brakuje wśród nich komentarzy sugerujących rezygnację z nowego modułu i powrotu do starego, nadal dostępnego i co ważne stabilnie działającego. Mimo, że od roku regularnie zgłaszane są nowe bug‑i, nie zapowiada się, aby zespół WooCommerce zamierzał szybko naprawić lub zrezygnować z modułu, który udostępnił.
Jesteśmy gotowi do stworzenia Twojego sklepu internetowego! A Ty?
Jak zintegrować PayPal z WooCommerce?
Dopóki zespół WooCommerce nie upora się z problemami, można spróbować wrócić do poprzedniej, sprawdzonej wtyczki do obsługi PayPal. Na developers woocommerce znajduje się wpis, który porusza kwestię ukrytego modułu oraz powrotu do PayPal Standard. Okazuje się, że przywrócenie PayPal Standard nie jest wcale takie trudne. Wystarczy do pliku functions.php, dodać:
add_filter( 'woocommerce_should_load_paypal_standard’, '__return_true’ );
Ten filtr przywraca moduł PayPal Standard do karty z ustawieniami płatności w WooCommerce. Jest to ten sam, dobrze znany i wciąż dobrze spełniający swe funkcje moduł płatności. Wystarczy szybka konfiguracja i płatności PayPal w naszym sklepie będą ponownie dostępne.
Paweł Warachowski
Senior Wordpress Developer
pwarachowski@mbtmedia.pl
#Porady#Strony internetowe#WordPress
WordPress. Działasz on-line musisz poznać!
#Aplikacje#Mobile#Porady
Wybór rodzaju aplikacji – niełatwe zadanie
#Brief#Porady#Strony internetowe
Nowa strona internetowa – jak się przygotować do wdrożenia?