27.09.2024
#Mobilefriendly#Optymalizacja#Strona internetowa
Odkąd Google ogłosiło, że w ocenie witryny przeprowadzanej na potrzebę pozycjonowania wyników jedną z kluczowych kwestii będzie jakość wersji mobilnej rozpoczął się wielki „marsz ku mobile‑friendly”. I choć dziś coraz trudniej znaleźć stronę www, która jest całkowicie nieprzyjazna przeglądaniu na komórce to jednak nie zawsze jesteśmy w stanie ocenić na ile spełnia wymogi Google. Co więc sprawdzić? Już podpowiadamy.
1. Responsywność strony www
Pierwszą i najważniejszą praktyką, aby strona była przyjazna dla urządzeń mobilnych, jest jej responsywność. Innymi słowy, responsywny układ mobilny powinien przeskalować się zgodnie z rozmiarem ekranu urządzenia odwiedzającego, aby zapewnić idealne wyświetlanie na każdym urządzeniu.
2. Szybkość ładowania strony www
Badania pokazują, że współczynnik konwersji stron internetowych, które ładują się w ciągu jednej sekundy, jest trzykrotnie wyższy niż stron, które ładują się w ciągu pięciu sekund. Im szybciej oczekiwana treść pojawia się na ekranie naszej komórki, tym bardziej jest ona przyjazna dla urządzeń mobilnych z perspektywy użytkowników. Dlatego też należy zapoznać się ze sposobami optymalizacji szybkości ładowania witryny, ponieważ użytkownicy mobilni oczekują szybkiej reakcji i nigdy nie korzystają z wolno ładującej się witryny.
3. Wielkość plików graficznych i innych obiektów
Nigdy nie zaniedbuj kompresji obrazów podczas przesyłania ich na swoją stronę internetową. Obrazy o dużych rozmiarach negatywnie wpłyną na szybkość ładowania witryny i jej przyjazność dla urządzeń mobilnych. Skorzystaj z bezpłatnych narzędzi online, aby skompresować obrazy bez utraty jakości przed przesłaniem ich do witryny.
4. Przeszkadzające pop‑up’y
Chociaż wyskakujące okienka mogą działać dobrze na ekranach komputerów stacjonarnych, przeszkadzają użytkownikom na ekranach urządzeń mobilnych. Bywają trudne do odczytania, a także trudne do zamknięcia na ekranach mobilnych. Zdecydowanie zaleca się unikanie wyskakujących okienek, jeśli chcesz mieć witrynę przyjazną dla urządzeń mobilnych.
5. Czytelność
Upewnij się, że rozmiar i styl czcionki używanej w witrynie jest wyraźny i czytelny na ekranach urządzeń mobilnych. Zawsze dobrym pomysłem jest przetestowanie czytelności rozmiaru i typu czcionki na ekranach mobilnych, aby upewnić się, że jest ona optymalna.
Ocenimy jak przyjazna urządzeniom mobilnym jest Twoja strona www
6. „Zagracona” strona www
Przeładowany różnymi elementami projekt strony internetowej dezorientuje użytkowników, szczególnie na ekranach urządzeń mobilnych. Załóżmy, że strona internetowa na ekranie telefonu komórkowego jest przytłoczona wieloma przyciskami CTA, linkami itp. W większości przypadków użytkownicy zamkną stronę i poszukają innej witryny. Upewnij się, że projekt jest prosty i czysty, a odpowiednie, puste przestrzenie są na miejscu. Biała – lub w przypadku specyficznych projektów, po prostu czysta – przestrzeń pomaga oddzielić linki, przyciski, tekst i obrazy.
7. Przemyślane podejście do przycisków i linkowania
Przyciski CTA muszą być wystarczająco duże, aby użytkownicy mobilni mogli je łatwo naciskać kciukami. Ponadto większość użytkowników klika przyciski CTA podczas przewijania w dół. W związku z tym zaleca się, aby idealna lokalizacja dla takich przycisków znajdowała się na dole strony internetowej.
Jak to wszystko skutecznie i wiarygodnie sprawdzić?
Cześć z przytoczonych powyżej punktów możemy sprawdzić po prostu przeglądając własną stronę na komórce – po wcześniejszym zgłębieniu tematu. Jednak, aby uzyskać precyzyjną informację czy Google wystarczająco pozytywnie ocenia przyjazność naszej strony dla urządzeń mobilnych najlepiej skorzystać z narzędzi… Google 😉 Pierwszym wyborem z pewnością powinien być https://pagespeed.web.dev. Użytkownicy przeglądarki Chrome mają również do dyspozycji aplikację Lighthouse, która zawiera wyspecjalizowane narzędzia do oceny przyjazności urządzeniom mobilnym.
Oczywiście nieustannie zapraszamy do kontaktu z nami, postaramy się w sposób zrozumiały wytłumaczyć to, co w raportach narzędzi testujących będzie niezrozumiałym ciągiem specjalistycznych pojęć 😊
Arletta Kiełkowska
Project Manager
akielkowska@mbtmedia.pl
10 powodów, dla których warto zaktualizować swoją stronę internetową
#Ataki na stronę#Bezpieczeństwo#Hakerzy
5 najczęstszych ataków na WordPressa
#Aktualizacja www#Bezpieczeństwo www#Strona www
5 rzeczy, o których prawdopodobnie nie pomyślałeś rozpoczynając samodzielne zarządzanie stroną na WordPress