Aplikacje webowe, zarówno te nastawione na sprzedażowe relacje z klientem, jak i te oferujące określone usługi (w ramach organizacji lub na zewnątrz) do swego sukcesu potrzebują przede wszystkim… zadowolonych użytkowników. Satysfakcjonujący poziom liczby użytkowników korzystających z naszego rozwiązania będzie oczywiście wprost zależny od charakteru naszej aplikacji. Jednak w każdym z tych przypadków będą istniały obszary, gdzie warto zadać sobie pytanie „czy robimy wszystko, lub dostatecznie dużo, aby użytkownik otrzymał właściwą jakość?”. Dziś sygnalizujemy kilka z takich właśnie tematów do przemyślenia we własnym zakresie.
Czym jest aplikacja internetowa?
Zanim zaczniemy, doprecyzujmy co tak naprawdę określamy mianem aplikacji webowej (inaczej nazywanej internetową lub przeglądarkową). Jest to program komputerowy, który wykorzystuje przeglądarki internetowe i technologię internetową do wykonywania zadań przez internet. Może być uruchomiona na dowolnym urządzeniu, takim jak urządzenie mobilne, tablet lub komputer stacjonarny. Aby skorzystać z aplikacji online, wystarczy użyć dowolnej przeglądarki internetowej, takiej jak Google Chrome, Firefox, Safari lub Microsoft Edge.
Nowoczesne aplikacje online (PWA, czyli Progressive Web App) są projektowane tak, aby naśladować wygląd i działanie natywnych aplikacji mobilnych. Ale tak naprawdę, wszystko, co robisz, gdy „instalujesz” aplikację internetową na swoim telefonie, to tworzenie skrótu do niej na ekranie głównym. Zamiast wymagać od Ciebie zapisania całej aplikacji na Twoim urządzeniu, służy ona jako bezpośredni link do treści.
Aby każdy użytkownik mógł uzyskać dostęp do aplikacji internetowej, potrzebuje jej adresu URL i może po prostu uruchomić aplikację za pomocą przeglądarki. Ponadto musi być podłączony do Internetu.
Ok, teraz możemy się skupić na naszych wybranych obszarach wyzwań 😉
Interfejs przyjazny dla urządzeń mobilnych
Dziś użytkownicy od aplikacji oczekują płynnego działania. Dlatego też tworzenie aplikacji internetowych z interfejsem przyjaznym dla urządzeń mobilnych ma ogromne znaczenie. Co sprawia, że aplikacja jest lub wręcz przeciwnie, nie jest uważana za przyjazną użytkownikowi?
- Responsywność
- Czytelność
- Prędkość ładowania
- Łatwa nawigacja
- Unikanie wyskakujących okienek itd.
Zapewnienie płynnego i przyjemnego wizualnie doświadczenia na smartfonach, tabletach i komputerach stacjonarnych jest kluczowe. Ma to wpływ na zaangażowanie i zadowolenie użytkowników, a powolnie działająca aplikacja bardzo szybko może skutkować rosnącym współczynnikiem odrzuceń.
Analityka i raportowanie
Każde rozwiązanie wspierające rozwój biznesu musi uznać gromadzenie danych użytkowników za strategiczną konieczność. Ważne jest nie tylko gromadzenie danych, ale przede wszystkim wykorzystywanie poszerzania wiedzy o zachowaniu użytkowników.
Rozbudowana zdolność analityczna aplikacji internetowej może być jedną z jej najcenniejszych funkcji. Firmy mogą uzyskać kluczowe informacje na temat wzorców zachowań użytkowników, niejako przy okazji analizy ich zachowań w aplikacji internetowej.
Dysponując odpowiednio dużą ilością danych, właściciele firm mogą zwiększyć zaangażowanie użytkowników, zoptymalizować aplikacje internetowe pod kątem wyższego wskaźnika konwersji i podejmować świadome decyzje.
Integracja z mediami społecznościowymi
Aplikacje internetowe, które zawierają rozwinięte linkowanie do mediów społecznościowych, mogą znacznie zwiększyć zaangażowanie użytkowników i rozpoznawalność marki.
Jednym z mniej oczywistych przykładów takiej integracji jest proces rejestracji. Jeśli proces rejestracji trwa dłużej – użytkownik może zniknąć w jego trakcie. Integracja pozwoli użytkownikom szybko zalogować się za pomocą preferowanych mediów społecznościowych.
Techniki integracji społecznościowej mogą poprawić doświadczenia użytkowników, poszerzyć grono odbiorców Twojej aplikacji i zwiększyć interakcję z Twoją aplikacją internetową.
Czat na żywo
Włączenie funkcji czatu na żywo do aplikacji internetowej to doskonały sposób na podniesienie pozytywnych odczuć w trakcie użytkowania poprzez zapewnienie natychmiastowej pomocy.
Klienci chcą, aby firmy zapewniały całodobową obsługę klienta. Bez takiego rozwiązania byłoby to praktycznie niemożliwe w przypadku nawet średniej wielkości biznesu.
Ponadto postęp sztucznej inteligencji umożliwił stworzenie chatbota, który odpowiada na pytania użytkowników i oferuje całodobową obsługę klienta. Te chatboty mogą pomóc w poruszaniu się po aplikacji internetowej i udzielaniu rekomendacji określonych zachowań użytkownika, a także odpowiadać na pytania.
Ponadto utrzymanie zaangażowania klientów i wzmocnienie ich relacji z Twoją firmą zależy od dobrze zbudowanych chatbotów. Niektórzy marketerzy wykorzystują chatboty do prowadzenia interaktywnych kampanii, które przekonują konsumentów do podawania danych osobowych, które mogłyby być trudne do uzyskania za pośrednictwem tradycyjnych kanałów.
Powiadomienia push
Powiadomienia web push są przydatne i spersonalizowane, gdy próbujesz nawiązać kontakt z klientami. Dzięki tej funkcji możesz komunikować się z klientami w czasie rzeczywistym za pośrednictwem bardzo osobistego kanału.
Użytkownicy mogą wyrazić zgodę za pomocą jednego kliknięcia w aplikacji internetowej, dzięki czemu firmy mogą bez wysiłku wysyłać spersonalizowane powiadomienia push w zależności od zachowania użytkownika lub lokalizacji. Fakt, że powiadomienia te działają podobnie do powiadomień aplikacji natywnych — nawet gdy przeglądarka jest zamknięta — zwiększa ich atrakcyjność.
Studia przypadków ujawniają, że powiadomienia push są niezwykle popularne wśród użytkowników, potencjalnie zwiększając retencję aplikacji od trzech do dziesięciu razy. Podkreśla to, jak ważne i skuteczne jest korzystanie z powiadomień push zarówno w przypadku produktów online ukierunkowanych na pracowników, jak i konsumentów.
Powiadomienia push są niezbędnym narzędziem do informowania klientów o nadchodzących wydarzeniach, promocjach, ważnych wiadomościach i odwołanych spotkaniach. System powiadomień staje się niezbędnym narzędziem do informowania osób o ich codziennych czynnościach, ponieważ powiadamia użytkowników poza aplikacją.
Zarządzanie prawami użytkownika
Aplikacja internetowa prawdopodobnie przyciągnie szerokie i zróżnicowane spektrum użytkowników. Umożliwienie równego dostępu wszystkim użytkownikom może prowadzić – w zależności od rodzaju aplikacji – do mniej lub bardziej katastrofalnych skutków.
Zarządzanie uprawnieniami użytkowników jest zatem w tym scenariuszu wykorzystywane do kontrolowania, jakie rodzaje danych użytkownicy mogą przesyłać do oprogramowania, a także do kategoryzacji użytkowników według stopnia ich dostępu administracyjnego.
Ta funkcja jest niezbędna do kontrolowania wprowadzania danych i ochrony poufnych informacji przed nieautoryzowanymi użytkownikami. Zarządzanie uprawnieniami użytkowników to powszechne narzędzie używane przez firmy w celu ograniczenia dostępu pracowników do systemów, zapobiegania kradzieży danych wewnętrznych i umożliwienia użytkownikom skupienia się na przypisanych im zadaniach. Ta funkcja jest szczególnie istotna w przypadku aplikacji internetowych, które komunikują się z użytkownikami.
Logowanie za pomocą Face ID lub Touch ID
Utrzymanie zadowolenia i satysfakcji użytkowników jest kluczem do osiągnięcia sukcesu oferowanej aplikacji webowej. Dlatego ważne jest zapewnienie im wygody. Warto korzystać ze smartfonów, które oferują funkcje sprzętowe, takie jak skanowanie odcisków palców i rozpoznawanie twarzy, chociaż nie wszystkie z nich to robią.
Dzięki wykorzystaniu technologii Touch ID i Face ID użytkownicy mogą uzyskać dostęp do swoich kont w ciągu zaledwie kilku sekund, co zmniejsza ryzyko nieudanego logowania z powodu literówek lub zapomnianych haseł.
Touch ID i Face ID można zintegrować z aplikacjami online, które koncentrują się na kliencie lub firmie. Należy jednak pamiętać, że ograniczenie się wyłącznie do tej opcji logowania może podnieść ryzyko naruszeń bezpieczeństwa, szczególnie w przypadku programów internetowych połączonych z kartami kredytowymi lub portfelami elektronicznymi. Wieloetapowe uwierzytelnianie czynnikowe jest koniecznością w celu wzmocnienia bezpieczeństwa aplikacji internetowej.