"Jeśli coś nie jest zepsute, lepiej tego nie zmieniać" może się wydawać w wielu przypadkach całkiem sensowną radą – czy tak jest również w przypadku serwisu internetowego firmy? Zarządzający takimi serwisami często decydują się na zmiany, gdy jest to niezbędne ‑ na przykład, gdy witryna zostanie ukarana przez Google po aktualizacji rdzenia. Jednak nawet bez silnej zewnętrznej motywacji do zmian, istnieje wiele powodów, dla których warto rozważyć mniej lub bardziej dogłębną przebudowę swojej strony www.Oto kilka powodów.
Aktualny design
Projektowanie z myślą o urządzeniach mobilnych i responsywność
Szybkość witryny
Interaktywność
Zapewnienie bezpieczeństwa danych
Nowe funkcje
Skalowanie
Rebranding
Zwiększenie zaangażowania użytkowników
Poprawa rankingu wyszukiwarek
Co po decyzji i zmianie strony www na nową?
Nowe funkcje
Aktualny design
Projekt strony internetowej odpowiada za pierwsze wrażenie każdego odwiedzającego serwis www. Jest to dość istotne, ponieważ może mieć istotny wpływ na odbiór całej firmy. Na przykład włączenie niestandardowych, autorskich ilustracji czy grafik sprawia, że marka jest postrzegana jako wyjątkowa i posiadająca wyrazisty, własny styl.
Trzeba również pamiętać, że w przypadku projektowania stron www co jakiś czas pojawiają się nowe trendy i rozwiązania, które mają jeszcze bardziej ułatwić i uatrakcyjnić konsumowanie treści. Na przestrzeni ostatnich lat serwisy www przeszły sporą rewolucję w obszarze UX, stałe podnoszenie interaktywności oraz responsywności. Między innymi dlatego tak łatwo rozpoznajemy serwisy www, które od ponad dekady nie uległy żadnym modyfikacjom.
Projektowanie z myślą o urządzeniach mobilnych i responsywność
Rewolucja mobilna to jeden z najistotniejszych powodów, aby zaktualizować swoją witrynę. Nacisk na koncepcję mobile-first design jest oparty na znaczeniu, jakie Google przywiązuje do użytkowników mobilnych, którzy obecnie stanowią większość internautów. Witryny, które nie są przyjazne dla urządzeń mobilnych, są karane w SERP.
Google udostępnia test przyjazności dla urządzeń mobilnych, z którego każdy może skorzystać, aby sprawdzić, czy strona internetowa spełnia wszystkie wymogi projektowania serwisów www: https://search.google.com/test/mobile-friendly.
Szybkość witryny
Szybkość strony określany bywa krytycznym wskaźnikiem UX. Badania pokazują, że współczynnik odrzuceń gwałtownie wzrasta, jeśli załadowanie strony zajmuje więcej niż 3 sekundy.
W ramach swojej misji przyspieszenia sieci wyszukiwarka opracowała narzędzia PageSpeed, które pomagają witrynom analizować i optymalizować ich wydajność. First Contentful Paint (FCP) jest jednym z krytycznych wskaźników sprawdzanych przez Google w celu oceny szybkości ładowania strony. Mierzy on, jak długo pierwszy tekst lub obraz jest widoczny na ekranie przeglądarki.
Interaktywność
Google zauważa, że niektóre witryny koncentrują się na optymalizacji widoczności treści kosztem interaktywności. Użytkownicy mogą być sfrustrowani, jeśli witryna wydaje się być załadowana, ale gdy próbują wejść w interakcję z elementami, nie otrzymują żadnej odpowiedzi.
Korzystając z narzędzia Pagespeed Insights, możemy określić czas interakcji witryny (TTI), wśród sześciu innych krytycznych wskaźników wydajności. Eksperci twierdzą, że dobry wynik TTI powinien wynosić mniej niż 3,8 sekundy dla stron internetowych.
Zapewnienie bezpieczeństwa danych
Nieaktualizowana strona internetowa to strona narażona na ataki. Stare frameworki, systemy CMS, wtyczki i inne technologie mogą mieć błędy i dziury, które atakujący wykorzystują na różna, coraz bardziej sprytne sposoby.
Ochrona danych osobowych ma kluczowe znaczenie dla budowania zaufania, a podejście do bezpieczeństwa powinno być zawsze proaktywne i defensywne. Upewnij się, że witryna działa na najnowszej wersji CMS lub frameworka. Jeśli jest zbudowana na starszym systemie, który jest trudny do aktualizacji, należy rozważyć całkowite przeprojektowanie, koncentrując się na systemie łatwym do aktualizacji.
Nowe funkcje
Dodawanie nowych funkcji i zmian do starszego kodu, który nie jest już aktualizowany i ulepszany, takich jak sieci CDN, automatyzacja lub sztuczna inteligencja, jest dość trudne. Zarządzanie starymi witrynami może zająć dużo czasu, na przykład aktualizowanie treści na stronie internetowej, która nie została zbudowana w systemie zarządzania treścią.
Innym powodem, dla którego powinieneś zaktualizować swoją witrynę, jest brak innowacyjnych funkcji oferowanych przez konkretny system CMS. Przykładowo, WordPress oferuje ogromną liczbę wtyczek, z których część została stworzona przez zewnętrznych dostawców. Dodanie nowych funkcji wymaga jedynie zainstalowania wtyczki, zamiast poświęcania znacznej ilości czasu na ich implementację.
Skalowanie
Witryna powinna łatwe skalowanie w przypadku konieczności obsługi zwiększonych obciążeń przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej dostępności. Strona internetowa może być skalowalna poprzez optymalizację sprzętu i oprogramowania oraz poprawę infrastruktury sieciowej.
Konieczne jest więc upewnienie się, że witryna jest skalowalna, ponieważ użytkownicy nie chcą angażować się w niereagujące i powolne witryny. Jeśli jesteś właścicielem firmy, skalowalność powinna być jedną z pierwszych rzeczy, które powinieneś rozważyć przy zakupie usługi hostingowej.
Rebranding
Rebranding to proces odświeżenia marki, które może odbywać się na różnych poziomach. Zmiany te powinny znaleźć swe odzwierciedlenie również na firmowej stronie internetowej, aby nadać jej nowy wygląd i styl. Może on w tym przypadku obejmować zmianę schematu kolorów, układu, motywu czy logotypu w ramach odświeżania strony internetowej.
Zwiększenie zaangażowania użytkowników
Jedną z korzyści płynących z aktualizacji strony internetowej jest większe zaangażowanie użytkowników. Regularne aktualizowanie witryny poprzez skupienie się na łatwych do aktualizacji elementach, takich jak tekst i grafika, może pomóc w walce ze znikomym zaangażowaniem odwiedzających. Możemy je ocenić analizując wskaźniki takie jak np. stosunek odsłon/zdarzeń w trakcie sesji, krótkie pobyty, wysokie współczynniki odrzuceń czy niskie współczynniki konwersji.
Poprawa rankingu wyszukiwarek
Wyszukiwarki dbają tylko o jedną rzecz: dostarczanie najbardziej wartościowych wyników dla użytkownika. Nie można bagatelizować znaczenia aktualizacji treści witryny w ramach zmieniających się oczekiwań Google dotyczących sposobu prezentowania algorytmom ich architektury. Jeśli ocenisz wyniki wyszukiwania dla konkurencyjnych słów kluczowych, możesz zauważyć, że Google daje pierwszeństwo nowym i wyczerpującym artykułom na dany temat. Dzieje się tak, ponieważ dba o dostarczanie najlepszych i najnowszych informacji.
Co po decyzji i zmianie strony www na nową?
Kiedy znamy już najważniejsze powody, dla których warto zaktualizować swoją witrynę, czas na jak najlepsze przygotowanie się do tej zmiany. Przyjrzyjmy się temu procesowi krok po kroku:
1. Ocena dotychczasowej witryny w kontekście:
Strategii marketingowej: Czy witryna w wystarczającym stopniu realizuje cele firmy?
Użyteczności: Czy strony przechodzą testy interaktywności, przyjazności dla urządzeń mobilnych i ładowania stron? Czy odwiedzający mogą szybko znaleźć informacje i zrealizować swoje zamiary?
Styl i atrakcyjność wizualna: Czy strona wygląda atrakcyjnie wizualnie i czy tworzy niezapomniane wrażenie?
Treść: Czy treść jest dobrze napisana, wolna od błędów i aktualna?
Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek: Czy strony są dobrze pozycjonowane i kierują na słowa kluczowe? Czy wdrożone są wszystkie najlepsze praktyki SEO?
2. Sprawdź, jakie wskaźniki ma obecnie Twoja witryna
Zbierz fakty i dane dotyczące bieżącej wydajności witryny. Przydatne jest posiadanie narzędzia do analizy witryny, które może gromadzić różne wskaźniki w czasie.
Obecnie najbardziej krytyczne elementy do sprawdzenia obejmują:
Szybkość strony;
Współczynnik odrzuceń;
Współczynniki konwersji;
Wskaźnik rezygnacji;
Współczynnik porzuceń koszyka;
itd.
Udział marketera oraz projektanta UX/UI może pomóc w nakreśleniu jasnego obrazu wskaźników i ich wpływu na różne aspekty wydajności. Możesz pozyskać informacje zwrotne od prawdziwych użytkowników, zapraszając członków grupy docelowej do testowania witryny lub wykorzystując formularze opinii.
3. Podkreśl słabe punkty
Zwróć uwagę na najsłabsze obszary obecnej witryny i określ, co trzeba będzie poprawić. Na przykład, może być konieczne przeprojektowanie procesu płatności, oprócz skrócenia czasu ładowania i interaktywności.
4. Znajdź wiarygodnego partnera.
Wiarygodny partner pomoże w badaniach, ocenie, nowym projekcie, ulepszeniu witryny i tworzeniu przy użyciu nowoczesnych technologii. Powinien ocenić obecną wydajność SEO i zapewnić optymalizację nowej witryny.
Warto sprawdzić czy dotychczasowe realizacje potencjalnego partnera trafiają w Twoje oczekiwania 😉
5. Przeprowadzanie testów
W komunikacji marketingowej nic nie jest całkowicie pewne i niezmienne – warto więc rozważyć przeprowadzenie testów (takich jak testy A/B), aby sprawdzić swoje hipotezy i upewnić się, że nowy projekt jest lepszy, a nie gorszy. Pomaga to również znaleźć słabe punkty i poprawić je podczas testów A/B. Wybierz określone zmienne do przetestowania, określ cele i ustrukturyzuj grupy próbne w równy sposób.