MBT Media Sp. z o.o.
Konduktorska 33
40‑155 Katowice
Based in Poland, delivering worldwide.

Aplikacja internetowa – od czego zacząć?

Sukces każdej aplikacji – biznesowej, informacyjnej czy rozrywkowej – zależy od kilku czynników. Część z nich bierzemy na siebie my, to jakość, przyjazność dla użytkownika oraz optymalne zaprojektowanie Twojej apki. Część leży po Twojej stronie, a niektóre z czynników sukcesu zależeć będą od właściwej współpracy i komunikacji na linii „Klient – agencja”.

Dziś pominiemy pierwszą grupę – na naszym blogu zazwyczaj staramy się udowodnić, że znamy się na swojej robocie. Odpowiemy sobie natomiast na pytanie, co Ty jako pomysłodawca musisz przygotować, wymyślić i zaplanować, aby (czasami przy naszym wsparciu) zacząć tworzyć własną aplikację.

Zanim zaczniesz przygotowywać aplikację…
Budżet – fundament projektu
Zespół – to ludzie stworzą Twoją aplikację
Komunikacja – zapowiedz przyszłym użytkownikom start aplikacji
Masa bardzo istotnych „drobiazgów”

Zanim zaczniesz przygotowywać aplikację…

Warto wystartować z pełnym przekonaniem, że właśnie ten pomysł powinien wejść w fazę realizacji. Trzeba więc odpowiedzieć sobie na kilka pytań, które upewnią nas samych, że cały projekt na pewno ma sens i szanse na powodzenie. To tzw. faza pre-launchu, na którą powinny złożyć ustalenie faktów w kilku kluczowych kwestiach:

Im więcej informacji zbierzesz na początku – tym lepiej będziesz przygotowany. Potencjał Twojej przyszłej aplikacji zależy od jakości danych, które masz na starcie.

Budżet – fundament projektu

Istnieją dwa rodzaje Klientów – jedni twierdzą, że ustalenie budżetu będzie prostą sprawą, drudzy uznają to za najtrudniejszy etap przygotowań. Jak jest w rzeczywistości? Oczywiście najistotniejszą składową będą koszty wyprodukowania aplikacji – te uzyskasz na etapie rozmów z przyszłym wykonawcą. To jednak nie wszystko. Dochodzą koszty utrzymania, zarządzania (zarówno w technicznym rozumieniu, jak i zasilania treścią) oraz marketingu. Te ostatnie będą większe, jeśli przed aplikacja postawisz cel pozyskania jak największej liczby użytkowników. Jednak nawet te rozwiązania, które mają służyć wewnętrznym celom w dużej organizacji czy obsłudze klientów wymagają odpowiedniej komunikacji (tutoriale przybliżające zasady obsługi, informowanie o kolejnych funkcjonalnościach czy dodatkowe korzyści dla użytkowników takiej biznesowej apki).

Powodów, dla których budżet powinien zostać oszacowany jak najszybciej możemy wymienić co najmniej kilka. Może to być najbardziej oczywista kwestia oceny naszych możliwości sfinansowania projektu i ewentualnego poszukiwania dodatkowych źródeł pokrycia tych kosztów. W dużej organizacji może to być również konieczność wnioskowania o wyasygnowanie określonych środków z firmowych zasobów. Dobrze oszacowany budżet może wpłynąć na ewentualną decyzję o zmniejszeniu projektu lub odpowiednim do naszych możliwości etapowaniu całego procesu.

Zespół – to ludzie stworzą Twoją aplikację

Wybór członków zespołu jest kluczowym punktem w tworzeniu Twojej przyszłej aplikacji. W jego skład wejdą między innymi:

Jak łatwo się domyślić, część zespołu stanowić będą eksperci z agencji tworzącej aplikację, o resztę zespołu musisz zadbać we własnym zakresie.

Masz pomysł i szukasz sprawdzonego wykonawcy?

Komunikacja – zapowiedz przyszłym użytkownikom start aplikacji

W zależności od charakteru realizowanego projektu opowiesz o nim otoczeniu wcześniej bądź później. Jednak już na wstępnym etapie jego powstawania warto przeanalizować sobie wszystkie kanały, które do tego wykorzystasz oraz wszystkie materiały, które będą w tym pomocne.

Nawet jeśli do zakomunikowania aplikacji projektowanej dla klientów bądź pracowników planujesz wykorzystać wyłącznie firmową stronę, firmowy newsletter oraz profil na LinkedIn to konieczne będzie ustalenie kiedy, w jakiej formie i z wykorzystaniem jakich materiałów to zrobisz. Krótki filmik działającej, pierwszej funkcjonalności, zrzut ekranu, a może infografika pokazująca docelowe możliwości powstającego rozwiązania. Nawet tak ograniczony plan działań wymaga określonego zaangażowania ludzi i środków.

Oczywiście komercyjna aplikacja, kierowana do jak największego grona potencjalnych użytkowników wymagać będzie znacznie szerszego podejścia. Może dedykowany blog, może landing page, może – jak najszybciej uruchomione profile w mediach społecznościowych? Plan robi się coraz większy, a przez to mamy powód aby zacząć działać jak najwcześniej.

Masa bardzo istotnych „drobiazgów”

Nawet jeśli postanowiłeś zlecić agencji takie kwestie jak nazwa aplikacji, jej logotyp oraz estetyczny klimat to z pewnością będziesz musiał aktywnie uczestniczyć w procesie ich rodzenia się. Przyszłe działania marketingowe będą również wymagały sloganów, listy wyróżników czy np. słów kluczowych, które pomogą pozycjonować apkę w internecie czy w sklepach z aplikacjami. Ostatecznie to przecież Twoja aplikacja – niezależnie od tego czy jesteś indywidualnym inwestorem, czy np. osobą w organizacji odpowiedzialną za realizację tego projektu!

Poprzedni
Następny
Polecane wpisy
#Aplikacje#MVP#Porada

MVP – optymalny początek życia produktu

Czytaj więcej
#Analiza#Aplikacje#Specyfikacja

Specyfikacja – mapa drogowa dla powstającej aplikacji

Czytaj więcej
#Aplikacje webowe#Projektowanie aplikacji#UX/UI

UX i UI aplikacji internetowej – czynniki sukcesu

Czytaj więcej
Wszystkie wpisy