MBT Media Sp. z o.o.
Konduktorska 33
40‑155 Katowice
Based in Poland, delivering worldwide.

UX i UI aplikacji internetowej – czynniki sukcesu

Aplikacje internetowe to przede wszystkim interakcja z użytkownikiem, dlatego tak ważne jest by posiadała czysty, przyjazny wizualnie interfejs, który wspiera intuicyjną podróż po niej każdego użytkownika. To jedno z największych wyzwań procesu tworzenia aplikacji. Znacznie łatwiej osiągnąć sukces jeśli zarówno Klient, jak i agencja mają podobną świadomość czynników, które mają decydujący wpływ na UX i UI aplikacji. Spójrzmy więc na nie z bliska.

Zarówno UX, jak i UI koncentrują się na użytkownikach, jednak warto pamiętać o rożnej specyfice tych dwóch aspektów projektowania. UX (user experience) kształtuje sposób interakcji użytkownika z aplikacją internetową lub innym produktem, natomiast projektowanie UI (user interface) skupia się na wizualnym wyglądzie i stylu produktu. Tak więc, podczas gdy UX dla aplikacji internetowych polega na tworzeniu płynnego i przyjaznego procesu poruszania się po aplikacji, UI dotyczy funkcjonalności i estetyki elementów produktu cyfrowego, które użytkownicy widzą i czują.

Użytkownik – cel, ale i punkt wyjścia dla UX i UI aplikacji
Konkurencja – źródło cennych informacji
Podejście do UX i UI aplikacji przez pryzmat realizowanych zadań
Poszukiwanie balansu między prostotą a funkcjonalnością
Rozsądne podejście w modyfikowaniu działającej aplikacji
Obserwowanie użytkowników

Użytkownik – cel, ale i punkt wyjścia dla UX i UI aplikacji

Projektowanie UX powinno rozpocząć się już na etapie tworzenia koncepcji aplikacji internetowej. Zaczynamy od wczesnego nakreślenia sposobu, w jaki użytkownicy będą poruszać się po aplikacji, a następnie projektujemy makiety architektury UX i testujemy je, na razie w warunkach laboratoryjnych. Następnie uzupełniamy makiety lub prototypy o elementy UI, stawiając na pierwszym miejscu intuicyjny wymiar poruszania się użytkownika po aplikacji.
Tworząc i optymalizując aplikację internetową, użytkownik musi się więc znaleźć w centrum każdej decyzji składającej się na proces projektowania. Aby stworzyć produkt, który sprosta coraz wyższym oczekiwaniom użytkowników nieodzowne jest wcześniejsze zrozumienie ich preferencji i oczekiwań.
Jeśli masz już stronę internetową lub kanały social media, przed stworzeniem aplikacji internetowej porozmawiaj z fanami i odwiedzającymi. Warto wiedzieć dlaczego dotychczas korzystają z twoich usług lub produktów? Co im się w nich podoba? Co można by poprawić? Jakie są ich najbardziej palące problemy, które pozostają nierozwiązane? To dobra baza do przyszłych rozważań nad kształtem aplikacji.

Konkurencja – źródło cennych informacji

Kiedy już poświęcimy czas na zrozumienie doświadczeń klientów, przyjrzyjmy się dokładnie temu, co robi Twoja konkurencja. Jest to bardzo pomocne na początkowym procesie projektowania aplikacji internetowej. Jednak warto wracać do analizowania konkurentów również w miarę doskonalenia UX i UI już istniejącego rozwiązania – przecież konkurencja również modyfikuje i ulepsza swoje produkty.
Prowadząc badania konkurencji, warto zadać sobie pytanie, dlaczego użytkownik miałby wybrać konkurencyjne rozwiązanie? Następnie zajmujemy się tymi słabościami w swoim projekcie, aby zoptymalizować interfejs użytkownika. Możemy również skupić się na tych elementach projektu konkurencji, które nie działają najlepiej i starać się uniknąć ich błędów.
Jedną z pułapek tworzenia aplikacji internetowych jest brak unikalnego projektu. Analizując swoją konkurencję, należy mieć również na uwadze, które z analizowanych w konkurencyjnych rozwiązaniach mogłyby w naszym przypadku pomóc się wyróżnić.

Podejście do UX i UI aplikacji przez pryzmat realizowanych zadań

Aplikacje internetowe umożliwiają użytkownikom wykonywanie zadań. Sposób poruszania się użytkownika po kolejnych etapach realizacji zadania może sprawić, że aplikacja internetowa stanie się lepsza lub gorsza.
Postawmy się w roli użytkownika i zapytajmy: „Jak chciałbym, aby ta funkcja działała, gdybym próbował wykonać zadanie X?”. Dobrym przykładem realizacji takich zadań są aplikacje mediów społecznościowych, takich jak LinkedIn: użytkownicy płynnie poruszają się pomiędzy przeglądaniem profili użytkowników, przeglądaniem ich publikacji, komentowaniem postów i odpowiadaniem na wiadomości – z poczuciem pewności, na jakim etapie procesu w danej chwili się znajdują.

Porozmawiajmy o planowanej przez Ciebie aplikacji

Poszukiwanie balansu między prostotą a funkcjonalnością

Prostota przewija się w tle najlepszych praktyk projektowania aplikacji internetowych. Użytkownicy aplikacji internetowych doceniają czysty interfejs i intuicyjny sposób nawigacji. Z perspektywy UI, znacznie bardziej jest dziś prawdopodobne, że priorytetowo potraktujemy responsywny design i białą przestrzeń nad zatłoczonymi stronami i niepotrzebnymi elementami zakłócającymi przejrzystość interfejsu. Ale aby uzyskać doskonały UX, musimy mieć również pewność, że aplikacja internetowa jest wysoce funkcjonalna.
Dlatego proces projektowania będzie permanentnym poszukiwaniem równowagi między prostotą a funkcjonalnością, tak aby użytkownicy mieli ułatwiony dostęp do wszystkich funkcji, bez obciążania ich bezsensownymi elementami projektu.
Warto również w tym miejscu zasygnalizować niebezpieczne z punktu widzenia UX i UI aplikacji internetowych, zjawisko nadmiernego projektowania. Przy nieskończonej ilości narzędzi do projektowania UX dostępnych na rynku, łatwo jest przesadzić ze skomplikowaniem procesu projektowania. Dobry projektant zawsze zwraca szczególną uwagę by nie zapędzić się w skłonności do upychania każdego możliwego elementu funkcjonalnego, przejścia strony i funkcji w swojej aplikacji internetowej, jeśli nie odgrywają one jasno określonej roli w podróży użytkownika po aplikacji.

Rozsądne podejście w modyfikowaniu działającej aplikacji

Choć ciągłe optymalizowanie to nieodłączny element utrzymywania i zdobywania nowych użytkowników, to zmienianie aplikacji tylko po to, by była oryginalna i nowa może być pułapką. Szukanie sposobów na ulepszenie UX i UI, zawsze powinno mieć swe źródło w analizie opinii użytkowników.
Z drugiej strony, jeśli nabraliśmy pewności, że coś działa w aplikacji internetowej nie do końca tak jak powinno, zmieniamy to bez wahania ‑ nawet jeśli oznacza to zmianę innych elementów, aby zachować jedność w przepływie procesów.
W przypadku strony internetowej, często można zmienić jeden element lub podstronę bez konieczności ingerowania w inne części witryny, podczas gdy w przypadku aplikacji internetowej, wiele elementów zależy od siebie i ma konsekwencje dla płynność całej architektury nawigacji.

Obserwowanie użytkowników

Działająca aplikacja to najlepsze źródło informacji, które w przyszłości posłużą nam do procesów optymalizacyjnych. Bezpośrednie informacje zwrotne od użytkowników mogą pomóc Ci zagłębić się w przyczyny określonych ich zachowań (lub nie podejmowania zachowań) i lepiej ich po prostu zrozumieć. Informacja zwrotna jest kluczem do ciągłego odkrywania produktu ‑ to właśnie słuchanie użytkowników zadecyduje o tym, czy klienci pozostaną przy Twojej aplikacji internetowej przez pięć minut czy pięć lat.
Nawet pozornie nieistotne modyfikacje mogą być warte wprowadzenia. Może się również zdarzyć, że wprowadzenie poprawek konieczne będzie na każdej podobnej stronie lub elemencie. Lepiej jest jednak wykonać dodatkową pracę i zmienić wiele elementów, aby zachować spójność przebiegu określonych procesów, niż zignorować któryś element i skończyć ze sfrustrowanymi użytkownikami.

Poprzedni
Następny
Polecane wpisy
#Brief#development#UX/UI

Brief, UI, UX, Development. Co w „agencyjnym języku” oznaczają te pojęcia?

Czytaj więcej
#Aplikacja webowa#Aplikacje#Mobile

Minimum Viable Product – optymalny początek życia produktu Cz.3: Suplement

Czytaj więcej
#Aplikacje#Mobile#Porady

Wybór rodzaju aplikacji – niełatwe zadanie

Czytaj więcej
Wszystkie wpisy