MBT Media Sp. z o.o.
Konduktorska 33
40‑155 Katowice
Based in Poland, delivering worldwide.

Jak zdefiniować najlepszy pomysł na własną aplikację mobilną?

Pośrednicy nieruchomości mawiają, że o wartości domu czy mieszkania decydują trzy czynniki, pierwszy to lokalizacja, drugi to lokalizacja, a trzeci to… lokalizacja. Gdyby tę zasadę przenieść na grunt aplikacji mobilnych to z pewnością pierwszym na liście żelaznych czynników wpływających na sukces byłby pomysł.

Oczywiście najczęstszą sytuacją w życiu agencji specjalizującej się w tworzeniu aplikacji jest Klient, przychodzący z własnym pomysł i szuka partnera, który wcieli go z życie. Coraz mniej odosobnione są jednak przypadki, kiedy ktoś zakłada sobie model biznesowy oparty o aplikację nie mając jeszcze sprecyzowanego na nią pomysłu. Trafiają do nas również przedstawiciele firm, które zamierzają wzmocnić swój wizerunek innowacyjnej organizacji wprowadzając firmową aplikację – poszukują jednak pomysłu, aby była jak najbardziej użyteczna dla klientów, pracowników czy kooperantów. Zawsze w takich sytuacjach bardzo mocno przekonujemy naszych rozmówców, że za każdym pomysłem zawsze musi stać zaspokojenie potrzeby oraz konkretna wartość, którą będzie dostarczać dana aplikacja. W przeciwnym razie nawet najlepiej zaprojektowany i wykonany produkt będzie skazany na spadek zainteresowania w dłuższej perspektywie. Istnieje kilka sprawdzonych sposobów, aby odkryć aplikację, która znajdzie swoich odbiorców i zapewni zwrot z takiej inwestycji lub usprawni komunikację naszej firmy? Podpowiadamy jakich!

Zacznij od analizy własnych problemów / ograniczeń
Ulepszaj istniejące pomysły
Inspiruj się pomysłami innych i lokalizuj je na swój rynek
Słuchaj innych i czerp z ich doświadczeń
Przewiduj trendy – analiza rynku aplikacji mobilnych
Albo po prostu „zapytaj Google”
Dobra rada na koniec

Zacznij od analizy własnych problemów / ograniczeń

Pracę nad zdefiniowaniem funkcji, jakie ma realizować aplikacja można rozpocząć od przeanalizowania własnych doświadczeń. Jeśli planujemy aplikację komercyjną, zaspakajającą określone potrzeby użytkowników (w sferze rozrywki, wiedzy czy ułatwień w codziennym funkcjonowaniu) zadajmy sobie pytanie – czego brakuje mnie, jako użytkownikowi urządzenia mobilnego. Jeśli szukamy aplikacji firmowej – przeanalizujmy potrzeby naszych klientów czy pracowników. Często przewijają się one w korespondencji, w kontaktach z naszą obsługą klienta czy w rozmowach z przedstawicielami firmy. Następnie spróbuj wyobrazić sobie aplikację, która pomoże rozwiązać te problemy. Sprawdź czy już istnieje, jeśli tak to wypróbuj ją i sprawdź, czy odpowiada Twoim oczekiwaniom.
Jeśli nie możesz znaleźć żadnej takiej aplikacji, to dobry znak. Oznacza to, że inni mogą mieć podobne problemy do twoich, co jest pierwszym krokiem do zdefiniowania potencjalnego rynku odbiorców. Mogą oni być Twoimi docelowymi klientami.

Ulepszaj istniejące pomysły

Nie wszystkie istniejące pomysły na aplikacje mobilne są ostatecznymi rozwiązaniami wszystkich naszych życiowych problemów. Zawsze istnieje przestrzeń na ich ulepszenie. Przyjrzyj się, czego brakuje niektórym dużym graczom w twojej branży. Możesz przeanalizować ich produkty i zidentyfikować, co robią dobrze, a czego nie. Następnie przenieś wnioski na projektowany zarys aplikacji i porozmawiaj o nim z nami! 😊

Wielu twórców aplikacji uzyskało pozytywne wyniki dzięki takiemu podejściu. Niezależnie od tego, czy chodzi o wzięcie aplikacji i nadanie jej lepszego interfejsu użytkownika, czy też stworzenie uproszczonej wersji niezbędnej aplikacji, programiści zawsze wydają się znajdować sposób na ulepszenie rzeczy. Ulepszanie istniejącego pomysłu jest trudne, ale ma swoje zalety. Główną jest fakt, że podnosi prawdopodobieństwo pozytywnego odbioru przez potencjalnych użytkowników. Jeśli możesz wyjaśnić swoją aplikację, mówiąc „To jest rozwiązanie jak xyz, ale lepsze!”, użytkownicy będą mieli natychmiastowy obraz tego, co może dać im twoja aplikacja. A gdy użytkownicy zobaczą, że ulepszyłeś pomysł w autentyczny sposób, trudno będzie im wrócić do robienia rzeczy po staremu.

Inspiruj się pomysłami innych i lokalizuj je na swój rynek

Wielu innowatorów zlokalizowało pomysły stojące za odnoszącymi globalne sukcesy aplikacjami mobilnymi i nie ma w tym nic złego. Podobnie możemy również postąpić z pomysłami, które sprawdzają się lokalnie na innych rynkach niż nasz rodzimy.
Możesz przyjrzeć się popularnym aplikacjom funkcjonującym na globalnym rynku oraz gwiazdom na rynkach lokalnych o zbliżonej do polskiej charakterystyce. Następnie przestudiuj je i dostosuj do swojego rynku, jeśli ma to sens. Nie namawiamy tu do klonowania, chodzi o to, by wziąć z nich dobre aspekty i przenieść na własny grunt. Nie musisz wtedy wymyślać wszystkiego od nowa. To, co musisz zrobić, to po prostu uczynić globalną aplikację wygodniejszą dla potencjalnych klientów w Twojej społeczności.

Tworzyliśmy aplikacje, jeszcze zanim stało się to modne ;‑)

Słuchaj innych i czerp z ich doświadczeń

Aktywne uczestnictwo w wymianie myśli między innymi ludźmi wdrażającymi swoje pomysły w postaci rozwiązań informatycznych może być bardzo inspirujące w znalezieniu rozwiązania własnych problemów. Uczestnictwo w spotkaniach, webinarach czy konferencjach może być doskonałym sposobem na dotarcie do ekspertów, do których inny sposób dotarcia mógłby być trudny. Ale nawet jeśli twoje nowe pomysły się nie sprawdzą, bez wątpienia zyskasz inspirację do dalszego rozwoju.

Przewiduj trendy – analiza rynku aplikacji mobilnych

Czy przyjrzałeś się ostatnio 100 najpopularniejszym aplikacjom? Jeśli jesteś dobry w zauważaniu trendów lub przewidywaniu, co będzie popularne za kilka miesięcy, to badania rynku są świetnym sposobem na znalezienie inspiracji.

Badania rynku obejmują gromadzenie informacji na temat tego, jakich produktów lub usług ludzie chcą teraz, a także są podstawą do własnych projekcji tego, czego będą chcieli w przyszłości. To prosta koncepcja, ale może być trudna do zastosowania w praktyce. Twoja ocena tego, czego rynek będzie wymagał w przyszłości, musi być dokładna. Twórcy aplikacji mają jednak sporo szczęścia; dysponują empirycznymi wykresami dla obu głównych sklepów z aplikacjami, które pokazują, co jest popularne na całym świecie.

Dzięki badaniom rynku deweloperzy mają możliwość tworzenia aplikacji z myślą o dużej grupie osób. Pozwala to zobaczyć, jak działały podobne pomysły lub dlaczego aplikacje oparte na dobrych pomysłach zawiodły wcześniej. Jest to potężne narzędzie, które pozwala wymyślać pomysły na aplikacje ze świadomej perspektywy.

Albo po prostu „zapytaj Google”

Jeśli dotychczasowe działania nie wskazały na żadnych konkretne problemów czy potrzeby, które aplikacja mogłaby zaspokoić, to jeszcze nie koniec świata. Gdzie idziemy, gdy mamy problem? Oczywiście do Google. Dlatego innym sposobem na generowanie pomysłów jest skorzystanie z narzędzia, które pokaże Ci, jakie zapytania ludzie wyszukują w Google, z podziałem na kraje, liczbę wyszukiwań i w wielu innych wymiarach. Jednym z takich narzędzi jest Ahrefs.

Zanim jednak zaczniesz przekopywać się przez tysiące zapytań, zastanów się najpierw, w jaki segment ma trafić Twoja aplikacja. Powiedzmy, że chcesz stworzyć aplikację kulinarną. Gdy wpiszemy słowo kluczowe „gotowanie” w Ahrefs, otrzymamy wiele pytań zadawanych przez ludzi.
Po ich przejrzeniu możemy wybrać kilka i sformułować problem/potrzebę. Dzięki temu narzędziu możemy wyszukiwać dowolne słowa kluczowe. Nasza sugestia jest taka, że jeśli chcemy wykorzystać zapytania do wygenerowania pomysłu, to najlepiej wpisać jak najszersze frazy, a następnie przejrzeć wyniki (najlepiej zapytania) i wybrać te, które wydają się najciekawsze i mają największy wolumen wyszukiwania.

Dobra rada na koniec

Nawet najlepszy pomysł na aplikację może się zdewaluować jeśli nie zostanie szybko wdrożony. Pamiętaj, złota zasada mówi – jeśli jesteś przekonany, że aplikacja, którą właśnie udostępniasz swoim użytkownikom nie ma niczego do poprawienia lub zrobienia inaczej niż na początku zakładałeś to prawdopodobnie udostępniasz ją zbyt późno. Więcej o tym mówimy tutaj.

Poprzedni
Następny
Polecane wpisy
#Aplikacja#check lista#jak zacząć

Aplikacja internetowa – od czego zacząć?

Czytaj więcej
#Fixed Price#Model rozliczeń#Time & Materials

Dwa sposoby rozliczania projektów informatycznych: Fixed Price kontra Time&Materials

Czytaj więcej
#Analiza#Aplikacje#Specyfikacja

Specyfikacja – mapa drogowa dla powstającej aplikacji

Czytaj więcej
Wszystkie wpisy