Oczywiście najczęstszą sytuacją w życiu agencji specjalizującej się w tworzeniu aplikacji jest Klient, przychodzący z własnym pomysł i szuka partnera, który wcieli go z życie. Coraz mniej odosobnione są jednak przypadki, kiedy ktoś zakłada sobie model biznesowy oparty o aplikację nie mając jeszcze sprecyzowanego na nią pomysłu. Trafiają do nas również przedstawiciele firm, które zamierzają wzmocnić swój wizerunek innowacyjnej organizacji wprowadzając firmową aplikację – poszukują jednak pomysłu, aby była jak najbardziej użyteczna dla klientów, pracowników czy kooperantów. Zawsze w takich sytuacjach bardzo mocno przekonujemy naszych rozmówców, że za każdym pomysłem zawsze musi stać zaspokojenie potrzeby oraz konkretna wartość, którą będzie dostarczać dana aplikacja. W przeciwnym razie nawet najlepiej zaprojektowany i wykonany produkt będzie skazany na spadek zainteresowania w dłuższej perspektywie. Istnieje kilka sprawdzonych sposobów, aby odkryć aplikację, która znajdzie swoich odbiorców i zapewni zwrot z takiej inwestycji lub usprawni komunikację naszej firmy? Podpowiadamy jakich!
Zacznij od analizy własnych problemów / ograniczeń
Ulepszaj istniejące pomysły
Inspiruj się pomysłami innych i lokalizuj je na swój rynek
Słuchaj innych i czerp z ich doświadczeń
Przewiduj trendy – analiza rynku aplikacji mobilnych
Albo po prostu „zapytaj Google”
Dobra rada na koniec
Zacznij od analizy własnych problemów / ograniczeń
Pracę nad zdefiniowaniem funkcji, jakie ma realizować aplikacja można rozpocząć od przeanalizowania własnych doświadczeń. Jeśli planujemy aplikację komercyjną, zaspakajającą określone potrzeby użytkowników (w sferze rozrywki, wiedzy czy ułatwień w codziennym funkcjonowaniu) zadajmy sobie pytanie – czego brakuje mnie, jako użytkownikowi urządzenia mobilnego. Jeśli szukamy aplikacji firmowej – przeanalizujmy potrzeby naszych klientów czy pracowników. Często przewijają się one w korespondencji, w kontaktach z naszą obsługą klienta czy w rozmowach z przedstawicielami firmy. Następnie spróbuj wyobrazić sobie aplikację, która pomoże rozwiązać te problemy. Sprawdź czy już istnieje, jeśli tak to wypróbuj ją i sprawdź, czy odpowiada Twoim oczekiwaniom.
Jeśli nie możesz znaleźć żadnej takiej aplikacji, to dobry znak. Oznacza to, że inni mogą mieć podobne problemy do twoich, co jest pierwszym krokiem do zdefiniowania potencjalnego rynku odbiorców. Mogą oni być Twoimi docelowymi klientami.
Ulepszaj istniejące pomysły
Nie wszystkie istniejące pomysły na aplikacje mobilne są ostatecznymi rozwiązaniami wszystkich naszych życiowych problemów. Zawsze istnieje przestrzeń na ich ulepszenie. Przyjrzyj się, czego brakuje niektórym dużym graczom w twojej branży. Możesz przeanalizować ich produkty i zidentyfikować, co robią dobrze, a czego nie. Następnie przenieś wnioski na projektowany zarys aplikacji i porozmawiaj o nim z nami! 😊
Wielu twórców aplikacji uzyskało pozytywne wyniki dzięki takiemu podejściu. Niezależnie od tego, czy chodzi o wzięcie aplikacji i nadanie jej lepszego interfejsu użytkownika, czy też stworzenie uproszczonej wersji niezbędnej aplikacji, programiści zawsze wydają się znajdować sposób na ulepszenie rzeczy. Ulepszanie istniejącego pomysłu jest trudne, ale ma swoje zalety. Główną jest fakt, że podnosi prawdopodobieństwo pozytywnego odbioru przez potencjalnych użytkowników. Jeśli możesz wyjaśnić swoją aplikację, mówiąc „To jest rozwiązanie jak xyz, ale lepsze!”, użytkownicy będą mieli natychmiastowy obraz tego, co może dać im twoja aplikacja. A gdy użytkownicy zobaczą, że ulepszyłeś pomysł w autentyczny sposób, trudno będzie im wrócić do robienia rzeczy po staremu.
Inspiruj się pomysłami innych i lokalizuj je na swój rynek
Wielu innowatorów zlokalizowało pomysły stojące za odnoszącymi globalne sukcesy aplikacjami mobilnymi i nie ma w tym nic złego. Podobnie możemy również postąpić z pomysłami, które sprawdzają się lokalnie na innych rynkach niż nasz rodzimy.
Możesz przyjrzeć się popularnym aplikacjom funkcjonującym na globalnym rynku oraz gwiazdom na rynkach lokalnych o zbliżonej do polskiej charakterystyce. Następnie przestudiuj je i dostosuj do swojego rynku, jeśli ma to sens. Nie namawiamy tu do klonowania, chodzi o to, by wziąć z nich dobre aspekty i przenieść na własny grunt. Nie musisz wtedy wymyślać wszystkiego od nowa. To, co musisz zrobić, to po prostu uczynić globalną aplikację wygodniejszą dla potencjalnych klientów w Twojej społeczności.