Ponieważ wykorzystanie potencjału wariantowości, jaką daje oferta ciągle jeszcze może dawać spory potencjał zdystansowania konkurencji. Odpowiedzią jest wtedy projekt wdrożenia konfiguratora produktów.
Czym jest konfiguracja produktu?
Korzyści płynące z konfiguracji produktów
Czym jest konfigurator produktów?
Cechy konfiguratorów produktów
Dla kogo konfigurator produktu?
Czym jest konfiguracja produktu?
Konfiguracja produktu to proces jego dostosowywania poprzez modyfikowanie różnych komponentów, funkcji i ogólnego wyglądu w celu optymalnego zaspokojenia preferencji i oczekiwań nabywcy. Konfiguracja produktu może być wykonywana przez firmy (na przykład przy użyciu inżynierów) lub może być wykonywana przez klientów, umożliwiając im dostosowanie oferowanych produktów do swoich potrzeb.
W przypadku niestandardowych produktów klienci odgrywają kluczową rolę w konfiguracji, wybierając funkcje i opcje, z których chcą korzystać w konfigurowanych produktach. Konfiguracja produktu może stać się istotnym narzędziem, które daje klientom wpływ na kreowanie ostatecznej wersji produktów, których zakup rozważają. W przypadku branż oferujących produkty lub usługi o dużej skali skomplikowania i/lub wariantowości, konfiguracja produktu ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia najlepszej obsługi prowadzącej do sprzedaży.
Korzyści płynące z konfiguracji produktów
Konfiguracja produktów przynosi wiele korzyści. Od poprawy jakości obsługi klienta po zwiększenia sprzedaży. Są jednak korzyści, o których nie pomyśleliście w pierwszej chwili. Przyjrzyjmy się im z bliska:
Zwiększenie zadowolenia klientów. Może się to wydawać oczywiste, ale umożliwiając klientom dostosowanie produktu do ich upodobań, znacznie zwiększamy ich zadowolenie. Gdy klienci mają coś do powiedzenia w procesie kreowania, produkt jest bardziej dostosowany do ich konkretnych potrzeb i preferencji. Dostosowywanie i oglądanie swoich produktów i poszczególnych funkcji przed zakupem pozwala klientom poczuć się współuczestnikami procesu ich projektowania.
Redukcja kosztów zapasów. Konfiguracja produktu może być postrzegana jako rodzaj podejścia „produkcja na zamówienie”, które znacznie zmniejsza potrzebę utrzymywania dużych zapasów. Gdy klienci tworzą produkty, których potrzebują, nie trzeba przechowywać dużych zapasów produktów w różnych wariantach, aby zaspokoić potrzeby potencjalnych klientów. Zamiast tego wystarczy tworzyć produkty w miarę ich zamawiania, eliminując potrzebę utrzymywania nadmiernych stanów magazynowych. Konfiguracja produktów pomaga również w bardziej efektywnym zarządzaniu zapasami, ponieważ firmy mogą śledzić każdy wariant produktu i jego odpowiednie komponenty.
Zwiększenie sprzedaży. Oferowanie niestandardowych produktów może być dawać dodatkowy impuls sprzedażowy, ponieważ klienci są zazwyczaj skłonni zapłacić więcej za niestandardowe produkty. Klienci są skłonni zapłacić wyższą cenę za niestandardowe produkty, a popyt na spersonalizowane produkty stale rośnie.
Przewaga nad konkurencją. Potencjalni nabywcy często wolą produkty konfigurowalne od standardowych, co pozwala im przełożyć swoje osobiste wybory i preferencje na kupowane produkty. Oferowanie niestandardowych opcji, zwłaszcza gdy konkurenci tego nie robią, zapewnia wyraźną przewagę nad konkurencją i potencjalnie przyciąga więcej kupujących.
Zmniejszenie liczby zwrotów produktów. To indywidualne dostosowanie będące głównym założeniem procesu konfiguracji, wspomagane wcześniej opracowanymi kryteriami i zapewniające podgląd na żywo, znacznie zmniejsza prawdopodobieństwo zwrotu produktu. Klienci mogą dokonywać wyborów i oglądać szczegółowe podglądy produktów w czasie rzeczywistym, gdy mają dostęp do intuicyjnego, łatwego w użyciu narzędzia do konfiguracji produktów. Pomaga to zapewnić, że klient otrzyma dokładnie to, czego chce, minimalizując liczbę zwrotów.
Czym jest konfigurator produktów?
Konfigurator produktu to narzędzie informatyczne – najczęściej dostępne poprzez przeglądarkę internetową lub będące częścią aplikacji. Ma możliwie najprostszy i najbardziej intuicyjny sposób pomagać firmom w oferowaniu klientom (bądź np. konsultantom sprzedaży) w dostosowywaniu produktów do indywidualnych potrzeb i preferencji. Oprogramowanie do konfiguracji produktów oferuje klientom wciągającą i interaktywną podróż, gdy wybierają spośród różnych funkcji i specyfikacji optymalne dla siebie warianty, kreując ostateczny wygląd produktu.
W wymiarze funkcjonalnym, konfiguratory produktów zapewniają wiele niestandardowych opcji, takich jak przesyłanie obrazów, wprowadzanie tekstu, kolorowanie na żywo i wiele innych, umożliwiając firmom podniesienie ich niestandardowych ofert na inny poziom. Poprzez renderowanie na żywo podglądu niestandardowych produktów, oprogramowanie konfiguratora produktów wspiera potencjalnego nabywcę w podejmowaniu bardziej świadomych decyzji zakupowych.