MBT Media Sp. z o.o.
Konduktorska 33
40‑155 Katowice
Based in Poland, delivering worldwide.

Konfigurator produktu – wykorzystać potencjał wariantowości oferty

Kiedy klienci z obszaru e‑commerce pytają nas o obszary, w których nasze rozwiązania mogłyby dać dodatkowy impuls rozwojowy zawsze jednym z kierunków naszej analizy jest rodzaj oferty i asortymentu, jaki oferują. Dlaczego?

Ponieważ wykorzystanie potencjału wariantowości, jaką daje oferta ciągle jeszcze może dawać spory potencjał zdystansowania konkurencji. Odpowiedzią jest wtedy projekt wdrożenia konfiguratora produktów.

Czym jest konfiguracja produktu?
Korzyści płynące z konfiguracji produktów
Czym jest konfigurator produktów?
Cechy konfiguratorów produktów
Dla kogo konfigurator produktu?

Czym jest konfiguracja produktu?

Konfiguracja produktu to proces jego dostosowywania poprzez modyfikowanie różnych komponentów, funkcji i ogólnego wyglądu w celu optymalnego zaspokojenia preferencji i oczekiwań nabywcy. Konfiguracja produktu może być wykonywana przez firmy (na przykład przy użyciu inżynierów) lub może być wykonywana przez klientów, umożliwiając im dostosowanie oferowanych produktów do swoich potrzeb.

W przypadku niestandardowych produktów klienci odgrywają kluczową rolę w konfiguracji, wybierając funkcje i opcje, z których chcą korzystać w konfigurowanych produktach. Konfiguracja produktu może stać się istotnym narzędziem, które daje klientom wpływ na kreowanie ostatecznej wersji produktów, których zakup rozważają. W przypadku branż oferujących produkty lub usługi o dużej skali skomplikowania i/lub wariantowości, konfiguracja produktu ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia najlepszej obsługi prowadzącej do sprzedaży.

Korzyści płynące z konfiguracji produktów

Konfiguracja produktów przynosi wiele korzyści. Od poprawy jakości obsługi klienta po zwiększenia sprzedaży. Są jednak korzyści, o których nie pomyśleliście w pierwszej chwili. Przyjrzyjmy się im z bliska:

Zwiększenie zadowolenia klientów. Może się to wydawać oczywiste, ale umożliwiając klientom dostosowanie produktu do ich upodobań, znacznie zwiększamy ich zadowolenie. Gdy klienci mają coś do powiedzenia w procesie kreowania, produkt jest bardziej dostosowany do ich konkretnych potrzeb i preferencji. Dostosowywanie i oglądanie swoich produktów i poszczególnych funkcji przed zakupem pozwala klientom poczuć się współuczestnikami procesu ich projektowania.

Redukcja kosztów zapasów. Konfiguracja produktu może być postrzegana jako rodzaj podejścia „produkcja na zamówienie”, które znacznie zmniejsza potrzebę utrzymywania dużych zapasów. Gdy klienci tworzą produkty, których potrzebują, nie trzeba przechowywać dużych zapasów produktów w różnych wariantach, aby zaspokoić potrzeby potencjalnych klientów. Zamiast tego wystarczy tworzyć produkty w miarę ich zamawiania, eliminując potrzebę utrzymywania nadmiernych stanów magazynowych. Konfiguracja produktów pomaga również w bardziej efektywnym zarządzaniu zapasami, ponieważ firmy mogą śledzić każdy wariant produktu i jego odpowiednie komponenty.

Zwiększenie sprzedaży. Oferowanie niestandardowych produktów może być dawać dodatkowy impuls sprzedażowy, ponieważ klienci są zazwyczaj skłonni zapłacić więcej za niestandardowe produkty. Klienci są skłonni zapłacić wyższą cenę za niestandardowe produkty, a popyt na spersonalizowane produkty stale rośnie.

Przewaga nad konkurencją. Potencjalni nabywcy często wolą produkty konfigurowalne od standardowych, co pozwala im przełożyć swoje osobiste wybory i preferencje na kupowane produkty. Oferowanie niestandardowych opcji, zwłaszcza gdy konkurenci tego nie robią, zapewnia wyraźną przewagę nad konkurencją i potencjalnie przyciąga więcej kupujących.

Zmniejszenie liczby zwrotów produktów. To indywidualne dostosowanie będące głównym założeniem procesu konfiguracji, wspomagane wcześniej opracowanymi kryteriami i zapewniające podgląd na żywo, znacznie zmniejsza prawdopodobieństwo zwrotu produktu. Klienci mogą dokonywać wyborów i oglądać szczegółowe podglądy produktów w czasie rzeczywistym, gdy mają dostęp do intuicyjnego, łatwego w użyciu narzędzia do konfiguracji produktów. Pomaga to zapewnić, że klient otrzyma dokładnie to, czego chce, minimalizując liczbę zwrotów.

Czym jest konfigurator produktów?

Konfigurator produktu to narzędzie informatyczne – najczęściej dostępne poprzez przeglądarkę internetową lub będące częścią aplikacji. Ma możliwie najprostszy i najbardziej intuicyjny sposób pomagać firmom w oferowaniu klientom (bądź np. konsultantom sprzedaży) w dostosowywaniu produktów do indywidualnych potrzeb i preferencji. Oprogramowanie do konfiguracji produktów oferuje klientom wciągającą i interaktywną podróż, gdy wybierają spośród różnych funkcji i specyfikacji optymalne dla siebie warianty, kreując ostateczny wygląd produktu.
W wymiarze funkcjonalnym, konfiguratory produktów zapewniają wiele niestandardowych opcji, takich jak przesyłanie obrazów, wprowadzanie tekstu, kolorowanie na żywo i wiele innych, umożliwiając firmom podniesienie ich niestandardowych ofert na inny poziom. Poprzez renderowanie na żywo podglądu niestandardowych produktów, oprogramowanie konfiguratora produktów wspiera potencjalnego nabywcę w podejmowaniu bardziej świadomych decyzji zakupowych.

Nie wiesz, czy Twoja oferta wymaga wprowadzenia konfiguracji produktu?

Cechy konfiguratorów produktów

Niezależnie od tego czy zdecydujemy się na gotowy produkt czy zlecimy przygotowanie takiego oprogramowania, o jego przyszłym sukcesie zdecydują określone elementy. Warto je wcześniej sprawdzić, bądź omówić z firmą wybraną do stworzenia dedykowanego rozwiązania.

Łatwość obsługi. Biorąc pod uwagę potencjalną złożoność konfiguracji produktu, ważne jest, aby upewnić się, że wybrane oprogramowanie jest przyjazne dla użytkownika i nie wymaga rozległej wiedzy specjalistycznej. Sprawdzi się tyko takie rozwiązanie, które będzie intuicyjne i przyjazne dla użytkownika nie tylko dla klienta, ale także osób zarządzających aplikacją w trakcie jej życia.

Integracja. Działalność e-commerce sprawia, że jednym z kluczowych elementów procesu zamawiania przy wsparciu konfiguratora będzie jego kompatybilność z wykorzystywaną platformą sprzedażową, na której działasz, taką jak Shopify, Magento lub WordPress. Zgodność ta zapewnia płynniejszy proces integracji, eliminując potrzebę kosztownych i czasochłonnych niestandardowych integracji.

Dynamicznie modyfikowane ceny. W świecie personalizacji ważne jest, aby pamiętać, że nie wszystkie opcje produktu mają ten sam koszt. Dlatego cena powinna elastycznie dostosowywać się do wyborów klienta. Dynamiczne ceny pozwalają klientom zobaczyć aktualizacje kosztów w czasie rzeczywistym, gdy wybierają różne opcje i funkcje produktu.

Wizualizacja. Klienci nie mogą fizycznie dotknąć ani zobaczyć produktów online, więc wizualizacja podglądu jest niezbędna. Ta cyfrowa reprezentacja nie tylko daje klientom lepsze zrozumienie tego, co kupują, ale także pomaga budować zaufanie do produktu.

Przyjazność dla urządzeń mobilnych. Komórki stają się wiodącym ekosystemem, gdzie realizowane są zwyczaje zakupowe konsumentów. Oprogramowanie, które gwarantuje optymalne funkcjonowanie na urządzeniach mobilnych, ma już dziś kluczowe znaczenie. Przyjazny dla urządzeń mobilnych konfigurator produktów ma kluczowe znaczenie dla rozwoju w dzisiejszej przestrzeni e-commerce.

Skalowalność. Wybierz oprogramowanie do konfiguracji produktów, które będzie rosło i rozwijało się wraz z ofertą oraz kolejnymi modelami funkcjonowania sprzedaży. Konfiguratory produktów z otwartymi zestawami funkcjonalności pozwolą w przyszłości zmieniać się i rozwijać, aby sprostać wymaganiom klientów.

Dla kogo konfigurator produktu?

Kiedy należy podjąć decyzję o wdrożeniu takiego rozwiązania jak konfigurator produktu? To oczywiście kwestia indywidualnej oceny własnej oferty i specyfiki oferowanych produktów czy usług. Z pewnością można wskazać te branże, w których oprogramowanie tego typu jest wdrażane najczęściej. Należą do nich:
– Handel detaliczny i produkcja mebli
– Urządzenia i maszyny przemysłowe
– Budownictwo
– Projektowanie wnętrz, np. kuchni czy łazienek
– Moda i odzież
– Dobra konsumpcyjne
– Motoryzacja
– Opieka zdrowotna i urządzenia medyczne

Nasza ostatnia realizacja tego typu została zrealizowana właśnie dla przedstawiciela jednej z powyższych branż. We współpracy z KR Center, jednym z czołowych producentów oraz dystrybutorów drzwi wraz z towarzyszącymi im rozwiązaniami wykorzystaliśmy nasze szerokie doświadczenie w opracowywaniu aplikacji internetowych. Od całkiem bliskich co do zasady, jak konfigurator produktu zrealizowany dla producenta podłóg po nieco odleglejsze, jak platforma rekrutacyjna pracowników brytyjskich lotnisk. Punktem wyjścia do poszukiwania wspólnych mechanizmów była zaawansowana wariantowość przy realizacji złożonych procesów na styku organizacja – klienci czy… rekrutowany.

Poprzedni
Polecane wpisy
#Automatyzacja#Generator dokumentów#Innowacje

DOKTOMY – poznajmy się

Czytaj więcej
#Aplikacje#Mobile#Porady

Wybór rodzaju aplikacji – niełatwe zadanie

Czytaj więcej
#Analiza#Aplikacje#Specyfikacja

Specyfikacja – mapa drogowa dla powstającej aplikacji

Czytaj więcej
Wszystkie wpisy