Ogólnodostępne systemy rezerwacji online – dla kogo?
Dlaczego warto stworzyć własną stronę internetową?
Przedstaw swoją ofertę
Wyróżnij się
Rezerwacja na własnej stronie internetowej
Wdrożenie modułu rezerwacji online
Opinie Twoich gości
Ogólnodostępne systemy rezerwacji online – dla kogo?
Coraz więcej rezerwacji na pobyty wakacyjne lub weekendowe składanych jest przez portale rezerwacyjne typu Booking.com czy Airbnb.com. W Polsce bardzo dobrze sprawdzają się też ogłoszenia na OLX.pl. Są to bardzo skuteczne metody dotarcia do potencjalnych klientów i zapełnienia kalendarza rezerwacji. Istnieją pensjonaty oraz domki na wynajem, które nie mają swojej strony internetowej i reklamują się tylko na takich portalach.
Rezerwacje z portali tego typu wiążą się jednak z różnymi opłatami (np.: za publikację lub promowanie dodanego ogłoszenia) oraz prowizjami od każdej rezerwacji. Prowizje serwisów rezerwacyjnych wahają się pomiędzy 10-20% kwoty transakcji. Dlatego niektórzy właściciele nieruchomości podnoszą ceny najmu w tych portalach. Z drugiej strony coraz bardziej świadomi klienci, odnajdując dany obiekt w serwisie rezerwacyjnym, szukają bezpośredniego kontaktu do właściciela, aby uniknąć kosztów prowizji i zarezerwować taniej. Co zrobić, by uniknąć dodatkowych kosztów? Własną stronę internetową! W takich sytuacjach najlepiej sprawdza się własna witryna, która wyświetla się w wyszukiwarce po wpisaniu nazwy widocznej w serwisach rezerwacyjnych.
Dlaczego warto stworzyć własną stronę internetową?
W momencie, w którym rozpoczynasz wynajem i budujesz swoją bazę klientów dobrze jest korzystać z zewnętrznych systemów rezerwacji. Z czasem – jeśli Twój domek spełnia oczekiwania gości – zaczną go polecać swoim znajomym, opiniować w Internecie lub po prostu do niego wracać. W takim przypadku najlepiej, aby mogli podać adres strony internetowej (wysłać linka) zamiast tłumaczyć jak znaleźć dane miejsce na portalu rezerwacyjnym wśród setek innych obiektów.
Własna strona internetowa to także możliwość przekazania informacji o Twoim obiekcie w ciekawy i indywidualny sposób. Dzięki temu Twoja oferta będzie unikalna i łatwa do zapamiętania – w odróżnieniu od jednego z setek tak samo wyglądających ogłoszeń w portalu rezerwacyjnym.
Przedstaw swoją ofertę
To jak? Decyzja o budowie strony internetowej dla Twojego obiektu wakacyjnego podjęta? Nie ważne czy to jest domek na wynajem czy apartament musisz swoim potencjalnym gościom w przejrzysty sposób zaprezentować, co oferujesz. Zacznij od rozbicia oferty na czynniki pierwsze. Przyłóż się do tego–czasem to, co wydaje Ci się oczywiste, dla użytkownika strony wcale takie nie jest. Dzięki dokładnym opisom zoszczędzisz nie tylko czas potencjalnych klientów, ale przede wszystkim własny. Zmniejszysz też liczbę zapytań, które nie zakończą się rezerwacją.
Dom, apartament czy pokoje?
Od razu po wejściu na stronę użytkownik nie powinien mieć wątpliwości, co oferujesz. Najlepiej w formie tekstowej i graficznej. Jeśli oferujesz apartament pokaż zdjęcie wnętrza, jeśli cały dom wybierz ujęcie domu z otaczającym go krajobrazem.
Location, location, location!
Nie pozwól, by użytkownik miał problem z określeniem adresu Twojego obiektu. Większość z nich za główny wyznacznik poszukiwanego miejsca wybiera właśnie lokalizację. Jeśli Twój dom znajduje się nad jeziorem – opisz to w odpowiedni sposób. Jeśli to właśnie jezioro jest główną atrakcją w okolicy napisz jak blisko się znajduje.
Wyposażenie
Dokładnie opisz wszystkie pomieszczenia oraz wyposażenie obiektu. W przypadku domów goście lubią dopytywać np. o wyposażenie kuchni, naczynia, środki czystości itp. W apartamencie i pokojach określ czy zapewniasz ręczniki i pościel. W jasny sposób opisz, co znajduje się w każdym z pomieszczeń i ile osób komfortowo może w nich nocować.
Dojazd
Pokaż użytkownikom mapę z zaznaczoną lokalizacją Twojego obiektu – najlepiej w formie interaktywnej mapy Google. Dzięki temu Twój gość jednym kliknięciem będzie mógł sprawdzić, ile czasu zajmie mu dojazd.
Okolica
Opisz główne atrakcje znajdujące się w okolicy. Wskaż przy każdej czy da się do niej dojść pieszo lub dojechać samochodem i ile to czasu to zajmie. Oprócz „suchej” informacji dobrze sprawdzi się także osobiste polecenie i opinia dotycząca danego miejsca.
Zdjęcia
Informacje o obiekcie, wyposażeniu czy lokalizacji podeprzyj jak największą liczbą zdjęć. Pisząc o kuchni pokaż zdjęcia kuchni. Pisząc o pięknym widoku na góry zilustruj to zdjęciem, itd. Pamietaj – „kupujemy” przede wszystkim oczami.
Cennik
Przygotuj osobną podstronę z cennikiem. Musi być przejrzysty i nie pozostawiający żadnych wątpliwości co do pobieranych opłat. Możesz podzielić go na sezony (wysoki, niski, świąteczny, itp), liczbę osób, rabaty przy dłuższych pobytach, dodatkowe opłaty za wynajem sprzętu sportowego lub korzystanie z jacuzzi. Nie pozwól, aby podczas rezerwacji goście zostali zaskoczeni opłatami, których nie widzieli w cenniku.
Rezerwacja
Na każdej z podstron umieść przycisk odnoszący do strony z warunkami rezerwacji (tj.: informacje o zaliczkach, minimalny czas pobytu, godziny zameldowania i wymeldowania) oraz informacją w jaki sposób można jej dokonać. Więcej o sposobach rezerwacji na własnej stronie internetowej przeczytasz w dalszej części tego artykułu.
Wyróżnij się
Zastanów się czym Twój obiekt wyróżnia się od konkurencji. Dla jakich gości będzie ciekawą propozycją, a także na jakich Tobie najbardziej zależy. Nastawiasz się na rodziny z dziećmi? Pokaż atrakcje jakie im zapewniasz (kącik dla dzieci, plac zabaw). Nie masz nic przeciwko imprezom i wieczorom kawalerskim/panieńskim? Napisz o tym! Opisz ile osób wygodnie się u Ciebie wyśpi. Zwróć uwagę na duży stół czy miejsce na grilla i ognisko. A może udostępniasz saunę i jacuzzi? Warto dorzucić informację o tym już na głównej stronie Twojego obiektu.
Spróbuj „zarazić” użytkownika odwiedzającego Twoją stronę internetową nie tylko informacjami o wygodach i wyposażeniu, ale także o tym, jak może spędzić u Ciebie czas. To właśnie „doświadczenia” i tzw. „momenty instagramowe” sprzedają obecnie najlepiej. Kąpiel w jacuzzi z widokiem na panoramę gór, kawa na balkonie z nieograniczonym widokiem na morze zrobią wrażenie na Twoich potencjalnych gościach. Doświadczeniem może też być spędzenie czasu w apartamencie ze stylowym i dopracowanym designem.