Raz na miesiąc czy raz w roku?
Czy to już czas na odświeżenie strony internetowej?
Awarie – błędy i „errory”
Komputer, tablet, smartfon – co najważniejsze?
Nie daj się zaskoczyć – myśl kompleksowo
Sukcesywnie, na bieżąco, ciągle…
Co motywuje najbardziej?
Inwestycja, nie koszt?
Raz na miesiąc czy raz w roku?
Jak „nie przespać momentu” i ustrzec się przed błędem przestarzałej i niespełniającej wymogów przeglądarek strony internetowej? Niestety nie ma sztywnej reguły, która określa dokładny czas, po którym należy odświeżyć i zoptymalizować kod strony internetowej. Nie można również „na sztywno” ustalić, jak często należy aktualizować treści – oczywistym jest, że zawsze wtedy, gdy zmienia się oferta. Ale jest też kwestia trendów i wymogów, które mogą znacząco wpływać na odbiór, pozycjonowanie i wyświetlanie się strony na różnych urządzeniach. A to nie jest już takie oczywiste! Wiemy, że dla Google – najpopularniejszej obecnie przeglądarki – to niezmiernie ważne kryterium rankingu jakości i pozycji „w organiku”.
Czy to już czas na odświeżenie strony internetowej?
Na 99% na Twojej stronie internetowej znajduje się sekcja blogowa lub aktualności, w której miały być dodawane cyklicznie wpisy lub newsy. Czy udało Ci się osiągnąć ten cel – czy ostatni wpis pochodzi sprzed paru miesięcy, a może lat? Być może nawet zmiana w ofercie jest na tyle czasochłonna i skomplikowana, że wolisz nawet nie ruszać obecnych treści? To pierwszy i bardzo silny sygnał, że potrzebujesz aktualizacji lub przebudowy systemu do zarządzania treścią, aby łatwo i szybko edytować treści na stronie. W końcu „content is a king” – treści stanowią fundament strony internetowej.
Awarie – błędy i „errory”
Nieprzerwany dostęp i widoczność strony www są bardzo ważne, w szczególności, kiedy prowadzisz sprzedaż (produktów lub usług) online. Kiedy większość ludzi śpi, nocne marki znajdują chwilę dla siebie, buszują w Internecie i… robią zakupy. Gdy Twoja strona działa bez zarzutu, spełni swoją rolę – przyciągnie uwagę i ma szansę przekonać go do zakupu. Najgorszym scenariuszem byłoby niepowodzenie finalizacji płatności, problem z wysłaniem zapytania lub pojawienie się komunikatu typu „error 404”, „error 500”. Niestety, dla użytkownika nie ma znaczenia, jaki kod błędu zobaczy. To sygnał, że strona nie działa poprawnie i zakupy w takim sklepie stoją pod znakiem zapytania. Biorąc pod uwagę nawyki użytkowników, zapewne porzuci koszyk na Twojej stronie i sfinalizuje zakup na innej stronie. Jeżeli w Twojej witrynie zdarzają się tego typu sytuacje, nie ignoruj ich. Warto sprawdzić, co jest przyczyną i zlecić w pierwszej kolejności naprawę błędów, a być może modernizację całej strony.
Komputer, tablet, smartfon – co najważniejsze?
Jeszcze kilka lat temu, podczas projektowania i wdrażania stron www, nie brano pod uwagę (a przynajmniej nie było to standardem), jak strona będzie działała na urządzeniach mobilnych. Standardem była wersja desktopowa – ale te czasy minęły bezpowrotnie wraz z rozwojem mobilnego Internetu. Niejednokrotnie jednak, wchodząc na podany adres www na smartfonie, nadal wyświetlają się strony w widoku desktopowym, czyli kompletnie niedostosowanym do mobile. Bez niezbędnych udogodnień, które znacząco wpływają ogólny odbiór strony, doświadczenia użytkowników, czy bardziej konkretnie na zakupy w sklepie online lub wypełnienie formularza kontaktowego.
Nie daj się zaskoczyć – myśl kompleksowo
Obecnie zaprojektowanie i wdrożenie strony internetowej nie ograniczają się do jednej wielkości ekranu lub jednego typu urządzenia. Zaryzykowałabym stwierdzenie, że projektując stronę kierujemy się kategoriami mobile, nawet kosztem wersji desktopowej. Od początku projektu staramy się myśleć jak najszerzej i bierzemy pod uwagę różne urządzenia. Bez względu na ich typ strona powinna zachowywać się prawidłowo i działać bez opóźnień. Wizualnie i funkcjonalnie – portal, blog, wizytówka, eCommerce – muszą być dopracowane i zoptymalizowane na różne nośniki. Jeżeli Twoja strona nie jest responsywna albo nie posiada wersji mobilnej, to najprawdopodobniej bardziej zniechęca niż przyciąga do siebie użytkowników. Czas na szybką modernizację i wyjście naprzeciw ich oczekiwaniom!