MBT Media Sp. z o.o.
Konduktorska 33
40‑155 Katowice
Based in Poland, delivering worldwide.

Redesign i aktualizacja strony internetowej – czy warto?

Nowe technologie, rozwój i aktualizacje – to trzy słowa kluczowe ściśle powiązane z wydajnością i poprawnym działaniem strony internetowej. Gdy niektóre elementy strony, na przykład te interaktywne, nie są już obsługiwane przez najnowszą wersję przeglądarki, użytkownik nie ma pełnego podglądu strony. Układ, działanie, sposób wyświetlania mogą ulec zmianie, a to wpływa na wrażenia i decyzje zakupowe użytkowników.

Raz na miesiąc czy raz w roku?
Czy to już czas na odświeżenie strony internetowej?
Awarie – błędy i „errory”
Komputer, tablet, smartfon – co najważniejsze?
Nie daj się zaskoczyć – myśl kompleksowo
Sukcesywnie, na bieżąco, ciągle…
Co motywuje najbardziej?
Inwestycja, nie koszt?

Raz na miesiąc czy raz w roku?

Jak „nie przespać  momentu” i ustrzec się przed błędem przestarzałej i niespełniającej wymogów przeglądarek strony internetowej? Niestety nie ma sztywnej reguły, która określa dokładny czas, po którym należy odświeżyć i zoptymalizować kod strony internetowej. Nie można również „na sztywno” ustalić, jak często należy aktualizować treści – oczywistym jest, że zawsze wtedy, gdy zmienia się oferta. Ale jest też kwestia trendów i wymogów, które mogą znacząco wpływać na odbiór, pozycjonowanie i wyświetlanie się strony na różnych urządzeniach. A to nie jest już takie oczywiste! Wiemy, że dla Google – najpopularniejszej obecnie przeglądarki – to niezmiernie ważne kryterium rankingu jakości i pozycji „w organiku”.

Czy to już czas na odświeżenie strony internetowej?

Na 99% na Twojej stronie internetowej znajduje się sekcja blogowa lub aktualności, w której miały być dodawane cyklicznie wpisy lub newsy. Czy udało Ci się osiągnąć ten cel – czy ostatni wpis pochodzi sprzed paru miesięcy, a może lat? Być może nawet zmiana w ofercie jest na tyle czasochłonna i skomplikowana, że wolisz nawet nie ruszać obecnych treści? To pierwszy i bardzo silny sygnał, że potrzebujesz aktualizacji lub przebudowy systemu do zarządzania treścią, aby łatwo i szybko edytować treści na stronie. W końcu „content is a king” – treści stanowią fundament strony internetowej.

Awarie – błędy i „errory”

Nieprzerwany dostęp i widoczność strony www są bardzo ważne, w szczególności, kiedy prowadzisz sprzedaż (produktów lub usług) online. Kiedy większość ludzi śpi, nocne marki znajdują chwilę dla siebie, buszują w Internecie i… robią zakupy. Gdy Twoja strona działa bez zarzutu, spełni swoją rolę – przyciągnie uwagę i ma szansę przekonać go do zakupu. Najgorszym scenariuszem byłoby niepowodzenie finalizacji płatności, problem z wysłaniem zapytania lub pojawienie się komunikatu typu „error 404”, „error 500”. Niestety, dla użytkownika nie ma znaczenia, jaki kod błędu zobaczy. To sygnał, że strona nie działa poprawnie i zakupy w takim sklepie stoją pod znakiem zapytania. Biorąc pod uwagę nawyki użytkowników, zapewne porzuci koszyk na Twojej stronie i sfinalizuje zakup na innej stronie. Jeżeli w Twojej witrynie zdarzają się tego typu sytuacje, nie ignoruj ich. Warto sprawdzić, co jest przyczyną i zlecić w pierwszej kolejności naprawę błędów, a być może modernizację całej strony.

Komputer, tablet, smartfon – co najważniejsze?

Jeszcze kilka lat temu, podczas projektowania i wdrażania stron www, nie brano pod uwagę (a przynajmniej nie było to standardem), jak strona będzie działała na urządzeniach mobilnych. Standardem była wersja desktopowa – ale te czasy minęły bezpowrotnie wraz z rozwojem mobilnego Internetu. Niejednokrotnie jednak, wchodząc na podany adres www na smartfonie, nadal wyświetlają się strony w widoku desktopowym, czyli kompletnie niedostosowanym do mobile. Bez niezbędnych udogodnień, które znacząco wpływają ogólny odbiór strony, doświadczenia użytkowników, czy bardziej konkretnie na zakupy w sklepie online lub wypełnienie formularza kontaktowego.

Nie daj się zaskoczyć – myśl kompleksowo

Obecnie zaprojektowanie i wdrożenie strony internetowej nie ograniczają się do jednej wielkości ekranu lub jednego typu urządzenia. Zaryzykowałabym stwierdzenie, że projektując stronę kierujemy się kategoriami mobile, nawet kosztem wersji desktopowej. Od początku projektu staramy się myśleć jak najszerzej i bierzemy pod uwagę różne urządzenia. Bez względu na ich typ strona powinna zachowywać się prawidłowo i działać bez opóźnień. Wizualnie i funkcjonalnie – portal, blog, wizytówka, eCommerce – muszą być dopracowane i zoptymalizowane na różne nośniki. Jeżeli Twoja strona nie jest responsywna albo nie posiada wersji mobilnej, to najprawdopodobniej bardziej zniechęca niż przyciąga do siebie użytkowników. Czas na szybką modernizację i wyjście naprzeciw ich oczekiwaniom!

Twoja strona internetowa wymaga odświeżenia?

Sukcesywnie, na bieżąco, ciągle…

Aspektów technicznych, mobilizujących do zaktualizowania i przebudowy strony jest naprawdę mnóstwo. Jednak do czasu, kiedy nie wpływają one na wrażenia i decyzje użytkownika masz czas na spokojną analizę i zaplanowanie pracy. Decyzja odkładana o kolejne miesiące lub nawet lata będzie sukcesywnie obniżać rating Twojej strony oraz prowadzić do niskiej użyteczności pozycji w Google. Co gorsza słaba jakość kodu sprzyja częstym awariom i atakom hakerów. A wtedy konsekwencje są dużo bardziej dotkliwe i działać trzeba w dużym stresie.

O tym, jak nie ułatwiać życia hakerom przecztasz tutaj >>

Co motywuje najbardziej?

Zdecydowanie sfera wizualna, która najmocniej oddziałuje na użytkownika. W przypadku nowych użytkowników strony wpływa również najbardziej na to, jak długo postanowią na niej zostać. Często bywa tak, że firmowy rebranding został przeprowadzony „offline” z całkowitym pominięciem sfery „online” ze stroną internetową na czele. Dlatego użytkownik Internetu może być zdezorientowany, kiedy wchodząc na stronę www firmy, powita go nieznane mu – stare logo, baner z nieaktualnymi promocjami, czy identyfikacja wizualna stworzona przy okazji powstania firmy z długoletnim stażem. Zupełnie inna od tej, którą zna np. z folderów. Dlatego najczęściej pierwszym krokiem modernizacji strony internetowej jest właśnie nowy projekt graficzny, odpowiadający nowej identyfikacji, ale również zgodny z aktualnymi trendami i standardami UX i UI. To również doskonała okazja, by dodać kilka elementów interaktywnych, które unowocześnią wygląd strony. Pozwolą wyróżnić najważniejsze elementy, zainteresują użytkownika i zachęcą do odwiedzenia kolejnych podstron i sekcji na stronie. I o to właściwe chodzi ­– by współczynnik odrzuceń był jak najmniejszy, sesje w witrynie jak najdłuższe, najlepiej zakończone konwersją.

Inwestycja, nie koszt?

Dlatego aktualizujmy strony internetowe – zarówno pod względem treści, jak również funkcjonalności i estetyki. To zdecydowanie łatwiejsze i przyjemniejsze w przypadku nowych stron, które swoją premierę online miały stosunkowo niedawno. Wiele można też zrobić na stronach, które służą już nam od jakiegoś czasu. Aktualizujmy treści, zmieniajmy poszczególne sekcje lub wybrane elementy graficzne. Aktualizujmy i dbajmy o zaplecze techniczne, aby osoby, które pełnią rolę administratora, mogły intuicyjnie i szybko działać na stronie. To na pewno przełoży się na ich pozytywne nastawienie do aktualizacji strony i generowanie nowych pomysłów. Nie mówiąc już o ratingu strony, jej zasięgu i postrzeganiu przez obecnych i potencjalnych klientów.

Modernizacja i rebranding strony internetowej to nie wymysły i niepotrzebnie wydane pieniądze. To inwestycja w wizerunek firmy, o który należy dbać tak samo jak o siedzibę, witrynę sklepu stacjonarnego! To właśnie strona internetowa jest często pierwszym kontaktem klienta z firmą i buduje (albo nie) zaufanie i przywiązanie do marki. Nie zmarnuj tej szansy!

Poprzedni
Następny
Polecane wpisy
#Brief#Porady#Strony internetowe

Nowa strona internetowa – jak się przygotować do wdrożenia?

Czytaj więcej
#Porady#Strony internetowe#WordPress

WordPress. Działasz on-line musisz poznać!

Czytaj więcej
#Analiza#Aplikacje#Specyfikacja

Specyfikacja – mapa drogowa dla powstającej aplikacji

Czytaj więcej
Wszystkie wpisy