Przed nimi niełatwa droga wypozycjonowania aplikacji w sklepach Google Play oraz AppStore. Ponieważ zdecydowaną większość polskiego rynku stanowią urządzenia pracujące w oparciu o system Android, dziś skupimy się właśnie na specyfice platformy Google Play.
Optymalizacja pod kątem metadanych
Lokalizacja
Udostępnienie zrzutów ekranu w aplikacji Google Play
Opcje „Eksploruj” i „Szukaj” to dwa różne mechanizmy
Naruszenia zasad sklepu Google Play
Strona aplikacji została zoptymalizowana i co dalej?
Optymalizacja pod kątem metadanych
Strona aplikacji w sklepie Google Play to właśnie miejsce gdzie algorytm najpierw sprawdzi, czy aplikacja ma jakiekolwiek znaczenie dla zapytań i słów kluczowych wyszukiwanych przez użytkownika.
Istnieją trzy podstawowe elementy metadanych na stronie aplikacji. Pierwszym z nich jest tytuł aplikacji, który zazwyczaj składa się nazwy aplikacji oraz dodatkowych słów pozycjonujących. Dlatego warto – tworząc nazwę aplikacji – pamiętać, że jej dopasowanie do ewentualnych zapytań w wyszukiwarce będzie dodatkowym atutem. Odjechane nazwy będą w tym przypadku wymagać jeszcze intensywniejszego zaangażowania w kanały komunikacji poza sklepem – media społecznościowe, strona www czy kampanie reklamowe.
Po drugie, należy zoptymalizować krótki opis aplikacji, który znajduje się tuż pod nazwą aplikacji na jej stronie w sklepie. Opis ten powinien zwięźle opisywać działanie aplikacji w najlepszy możliwy sposób. Powinien również zawierać ukierunkowane słowa kluczowe dla grupy docelowej aplikacji, które mają najwyższy wolumen wyszukiwania.
Po trzecie, długi opis, który użytkownik może wyświetlić, klikając „Czytaj więcej” tuż po krótkim opisie. Jest to w zasadzie jego rozszerzenie i może być używane do kierowania odpowiednich słów kluczowych innych niż główne docelowe słowo kluczowe, aby zapewnić, że jesteś w rankingu nie tylko dla dokładnego zapytania, ale także dla podobnych zapytań.
Lokalizacja
Jeśli aplikacja ma potencjał pozyskania użytkowników na globalnym rynku kierowanie słów kluczowych tylko w jednym języku, nie jest optymalnym podejściem. Wyszukiwarka sklepu Google Play może umieszczać na liście wyszukiwań wyniki dla różnych lokalizacji, w których nasza apka może nie zostać umieszczona, jeśli nie optymalizujesz strony pod kątem lokalnych słów kluczowych.
Udostępnienie zrzutów ekranu w aplikacji Google Play
Podobnie jak crawler wyszukiwarki Google przywiązuje wagę do treści, które są istotne, bot w sklepie Google Play również działa na tej samej zasadzie. Jednym ze sposobów w jaki możemy podnieść ocenę bota indeksującego naszą stronę aplikacji jest dodanie zrzutów ekranu. To doskonały sposób by wykazać, jak użytkownik będzie mógł korzystać z aplikacji po jej pobraniu, co – obok funkcji pozycjonujących – będzie budować wiarygodność naszego produktu.
Opcje „Eksploruj” i „Szukaj” to dwa różne mechanizmy
W sekcji rozwoju Sklepu Google Play znajduje się sekcja raportów pozyskiwania, w której można znaleźć dane dla opcji wyszukiwania i eksploracji w różny sposób. W przypadku wyszukiwania dostępne są dane na temat dokładnych terminów, które użytkownicy stosują w celu znalezienia aplikacji, a w Eksploruj dostępne są dane na temat tego, w jaki sposób użytkownicy próbują znaleźć aplikacje, przeglądając popularne listy bazujące na niszach zainteresowań.
Większość twórców aplikacji koncentruje się tylko na Search Console, pozostawiając znaczną część danych z sekcji Explore niewykorzystaną. Może to być ogromna stracona szansa dla każdej aplikacji, więc nie rób tego i znajdź dane w sekcji Eksploruj i upewnij się, że Twoja aplikacja jest zoptymalizowana również dla tej części.
Naruszenia zasad sklepu Google Play
Sklep Google Play może poważnie ukarać Twoją aplikację i sprawić, że wszelkie wysiłki zmierzające do optymalizacji jej pod kątem ruchu mogą spełznąć na niczym, jeśli nie będziesz sumiennie stosować się do ustanowionych przez twórców platformy zasad.
Przykładowo, część z nich obejmują kwestie plagiatowania treści z innych źródeł lub próby pozycjonowania w oparciu o markę innej aplikacji, która jest już popularna. Zasady sklepu Google Play piętnują wszelkie działania, które są nieetyczne, więc należy zachować ostrożność podczas tworzenia aplikacji mobilnej, aby nie naruszyć żadnego z nich, w przeciwnym razie możesz zostać zbanowany, nawet jeśli problem jest dość poważny.