MBT Media Sp. z o.o.
Konduktorska 33
40‑155 Katowice
Based in Poland, delivering worldwide.

Co musisz przemyśleć nim założysz sklep internetowy?

Internet zmienił wszystko. Nie ma praktycznie sfery życia, w której nie widać wpływu tej technologii. Najbardziej namacalnym przykładem są zakupy. Nawet jeśli jako konsumenci podchodziliśmy do tematu sceptyczne, pandemia przekonała (a może zmusiła) wielu nieprzekonanych do zakupów online.

Dotyczy to również przedsiębiorców, którzy dotąd prowadzili sprzedaż wyłącznie tradycyjnymi kanałami. Wartość rynku eCommerce w Polsce to ok. 90 mld zł. Czy każdy ma szansę urwać kawałek tego tortu dla siebie i co trzeba przemyśleć, decydując się na sprzedaż online? Spróbujemy odpowiedzieć na te pytania.

Po pierwsze: produkt w sklepie online
Kategorie produktów
Atrybuty i warianty produktów
Po drugie: realizacja zamówienia
Formy dostawy
Cennik opcji dostawy
Po trzecie: formy płatności
Po czwarte: nie możesz ominąć żadnego z powyższych punktów

Po pierwsze: produkty

Pierwszym krokiem do zbudowania sklepu online jest wybór produktu. Oczywiste, a jednoczenie najtrudniejsze! Jeśli aktywnie sprzedajesz od wielu lat i dodajesz do oferty nowy kanał dystrybucji i możliwość nabycia produktów online będzie łatwiej. Warto jednak zrewidować asortyment pod kątem tego typu sprzedaży. Być może początkowo nie wszystkie produkty będą dostępne dla klientów w Sieci. A może na bazie dotychczasowych doświadczeń „wejdziesz” w całkiem nową kategorię produktów.

Inaczej sytuacja wygląda, gdy rozpoczynasz swoją przygodę ze sprzedażą online. To zazwyczaj jedno z największych wyzwań stojących przed początkującymi przedsiębiorcami. Wymaga analizy rynku, zachowań i potrzeb konsumentów, analizy konkurencji, potencjału niszy, a także inwestycji w branding i marketing. A to temat na całkiem inne rozważania. My chcemy skupić się na tym, jak „ugryźć” temat przygotowania się do wdrożenia sklepu online, gdy etap wyboru produktu masz już za sobą. Jakie decyzje musisz podjąć i co przygotować, by rozpocząć prace nad uruchomieniem sklepu?

Kategorie produktów

W pierwszej kolejności czeka Cię kategoryzacja produktów. Kategoria to dla sklepu odzieżowego „Koszulki”, a dla sklepu AGD „Ekspresy do kawy”. Każda z kategorii może zawierać podkategorie, w zależności od różnorodności asortymentu dostępnego w sklepie. Jak to zrobić? Najlepiej na podstawie tego, jak Twoi klienci robią zakupy lub analizy konkurencji. To wydaje się oczywiste, a jednak nie jest! Na przykład, jeśli Twój sklep sprzedaje odzież głównymi kategoriami powinna być odzież damska, męska i dziecięca. W każdej z nich powinny pojawić się podkategorie – topy, koszule, spodnie, sukienki, swetry. Jeśli na sprzedaży produktów z jednej z kategorii szczególnie Ci zależy wyróżnij ją. Ułatwisz konsumentom ich znalezienie. Jeśli swoją sprzedaż opierasz na jedwabnych bluzkach umieść je w kategorii głównej, a nie jako podkategoria w „Bluzki”. To zwiększy ich widoczność i szanse na zakup.

Nazywając kategorie nie trzeba być kreatywnym – wręcz przeciwnie! Skorzystaj z planera słów kluczowych, aby zobaczyć, jakich terminów ludzie szukają w internecie najczęściej. Nazwanie kategorii tak, jak brzmią popularne słowa kluczowe, zwiększa szanse na lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania i znalezienie Twojego sklepu przez klientów.

Atrybuty i warianty produktów

Gdy produkty mają już przypisane kategorie czas na określenie ich atrybutów i wariantów. Te pierwsze to nic innego, jak cechy charakterystyczne produktów. Dla wspomnianego sklepu odzieżowego będą nim np. rozmiar, fason czy materiał, z jakiego produkt został wykonany. Pamiętaj, aby tutaj również „myśleć kategoriami klienta”. Co może być dla niego istotne? Jak może chcieć filtrować produkty, poszukując tego spełniającego jego kryteria? Atrybuty produktów mogą być różne dla różnych kategorii produktów. Jeśli Twoje produkty mają różne warianty to jest ten moment, kiedy musisz je określić i przypisać im właściwe ceny (jeśli warianty będą się nią różniły). W sklepie z odzieżą wariantem najczęściej jest kolor np. top biały, top czarny.

Pamiętaj! Filtry kategorii to podstawa nawigacji i zawężania wyników wyszukiwania klientów w Twoim sklepie. Od tego, czy właściwie i konsekwentnie oznaczysz wszystkie produkty zależy łatwość i trafność wyszukiwania produktów, a ostatecznie decyzje zakupowe użytkowników i wolumen sprzedaży!

Planujesz uruchomienie sklepu internetowego?

Po drugie: realizacja zamówienia

No dobrze. Masz już właściwie opisany asortyment sklepu. Klienci będą wiedzieć, co mogą kupić w Twoim sklepie i filtrując kategorie odnajdą interesujące ich produkty. Kolejna decyzja przed Tobą – ustalenie strategii wysyłkowej, czyli w jaki sposób zakupione produkty trafią w ręce szczęśliwego nabywcy. Musisz przewidzieć, co będzie działo się od momentu złożenia zamówienia, poprzez przygotowanie wysyłki i dostarczenie pod wskazany adres, aż po obsługę zwrotów. I dobra wiadomość jest taka, że nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania, które sprawdza się zawsze i wszędzie. Wbrew pozorom możliwości jest wiele – w zależności od profilu odbiorców, specyfiki produktów, budżetu i czasu, jakim dysponujesz.

Formy dostawy

Zła informacja jest taka, że klienci są bardzo wymagający, a konkurencja nie śpi. Wszyscy oczekują szybkiej i taniej (a najlepiej darmowej) przesyłki. Oferowanie wielu możliwości realizacji dostawy może dać Ci realną przewagę nad konkurencją. Z reguły kombinacja szybkich i niedrogich metod dostawy pomaga również zmniejszyć liczbę porzucanych koszyków i zwiększyć liczbę konwersji. Zastanów się więc, jakie formy dostawy mogą być zachętą do zakupów w Twoim sklepie. Czy w sklepie dostępna będzie opcja odbioru osobistego? Czy dostępna będzie darmowa dostawa? W jakim czasie od złożenia zamówienia zostanie ono wysłane? W ciągu ilu dni zostanie dostarczone? Czy zrealizujesz dostawę samodzielnie, czy z wybraną firmą kurierską, czy korzystając z usług pośrednika (typu Furgonetka, Apaczka).

Cennik opcji dostawy

Przygotuj również cennik opcji dostawy i zasady ich obsługi. Powinny być czytelne, jednoznaczne i zrozumiałe dla klientów np. darmowa wysyłka kurierem powyżej 100zł, płatność przy odbiorze tylko do zamówień poniżej 300zł itp. Zastanów się, w jaki sposób będziesz obliczał koszt wysyłki (np. waga, rozmiar paczki). Koszty wysyłki różnią się w zależności od różnych czynników, w tym wymiarów i wagi paczki, miejsca docelowego wysyłki, kosztu wysyłki lub usługi przewoźnika, wartości zawartości. Te wszystkie czynniki musisz uwzględnić jeszcze na etapie biznesplanu swojego sklepu, by wybrać te pasujące do Twojej działalności online. Upewnij się, że stawki, które oferujesz są nie tylko atrakcyjne dla klientów, ale są również opłacalne dla Ciebie.

Sprawdź również: Omnibus – czyli dyrektywy na 2023 dla Przedsiębiorców

Po trzecie: formy płatności

Jako właściciel sklepu online musisz zdecydować, jakie rodzaje płatności będą w nim akceptowane. Do najczęściej stosowanych należą: płatność za pobraniem, tradycyjny przelew, szybki przelew, płatność kartą debetową/kredytową, blik. PayPal. I znów – z perspektywy klientów oferowanie kilku opcji płatności może zachęcić i skłonić ich do większych i częstszych zakupów. Z perspektywy biznesu – obsługa płatności to konkretne koszty, zalety i wady, których musisz być świadom prowadząc sklep online. Również specyfika rynku eCommerce oraz asortyment Twojego sklepu będą determinowały, jakie systemy płatności zaoferujesz klientom. Nikt nie wyobraża sobie już zakupów online bez akceptacji płatności elektronicznych. Tutaj raczej decyzja dotyczy nie tego, czy ale jakie metody udostępnisz. Z gotową listą sprawdź oferty najbardziej znanych operatorów płatności. Pamiętaj o tym, że z niektórymi operatorami trzeba podpisać fizyczną umowę, przygotuj się do tego wcześniej.

Po czwarte: nie możesz ominąć żadnego z powyższych

To po prostu koniczne minimum do tego, aby Twój sklep ruszył i mógł odnieść sukces. Po drodze napotkasz pewnie trudności, nie wszystko, co zaplanowane uda się zrealizować, wiele trzeba będzie się nauczyć… Jeśli jednak dobrze zaprojektujesz produkt, wysyłkę i płatności łatwiej będzie Ci reagować na biznesową rzeczywistość i elastycznie się do niej dostosowywać. Od pomysłu wejścia w sprzedaż online do pierwszego kliknięcia klienta, musisz sobie odpowiedzieć na wiele pytań. Jak pokazują sukcesy innych na tym rynku – warto! Może to właśnie Twój sklep internetowy ma szanse na spory kawałek z tego wartego 90 mld toru. Tego Ci życzymy! A jeśli nie wiesz, jak się do tematu zabrać zgłoś się do nas.

Poprzedni
Następny
Polecane wpisy
#eCommerce#Integracja#Płatności

Nowe płatności PayPal WooCommerce

Czytaj więcej
#Omnibus#WooCommerce#Wtyczki WordPress

Omnibus i WooCommerce – zestawienie dostępnych wtyczek

Czytaj więcej
#Analiza#Aplikacje#Specyfikacja

Specyfikacja – mapa drogowa dla powstającej aplikacji

Czytaj więcej
Wszystkie wpisy