MBT Media Sp. z o.o.
Konduktorsa 33
40‑155 Katowice
Based in Poland, delivering worldwide.

Omnibus – czyli dyrektywy na 2023 dla Przedsiębiorców.

Bycie Przedsiębiorcą i prowadzenie lub uczestniczenie w rozwoju firmy nie jest prostą i łatwą sprawą. Przekonać mogą się o tym wszyscy, rozpoczynając od działalności jednoosobowych a kończąc na światowych gigantach. Wiele zmian, ustaw i dyrektyw, które zostają wprowadzane, dotyczą wszystkich, niezależnie od liczebności pracowników lub stażu marki.

Prowadzenie firmy to nie tylko dbanie o odpowiednią jakość obsługi Klienta, ale także bezustanne obserwowanie i śledzenie nowych ustaw prawnych. Dla Przedsiębiorców, nowy rok oznacza pewne zmiany, które będzie trzeba wdrożyć i zastosować w prowadzonej działalności.  

Dyrektywa Omnibus, to zbiór zmian, które dotyczą wszystkich Przedsiębiorców i Dostawców Internetowej Platformy Handlowej, czyli np. właścicieli portali z ogłoszeniami lokalnymi służącej do zawierania umów zarówno między przedsiębiorcami i konsumentami, jak i osobami fizycznymi, które nie posiadają statusu przedsiębiorcy.  

Podsumowując, właściciel każdego sklepu ( np. producent szalików handmade ) jak i przedsiębiorca udostępniający swoją platformę sprzedażową innymi ( np. OLX lub inny portal tego typu ) będzie zobowiązany do zastosowania się do poniższych zmian. 

Informacja o statusie sprzedawcy 

Ten zapis będzie najbardziej widoczny na platformach handlowych, udostępniających możliwość sprzedaży wielu innym wystawcom, którzy od teraz będą zobowiązani do określenia swojego statusu sprzedawcy. Oznacza to, że przy tworzeniu konta lub chęci wystawienia własnego ogłoszenia, sprzedawca w prosty sposób będzie musiał określić, czy jest przedsiębiorcą. Nieposiadanie takiego statusu nie wiąże się z żadnym ograniczeniami czy konsekwencjami. Zmiana ta ma być czytelną i jasną informacją dla Konsumenta, który dokonując kupna, jest przekonany, że każda transakcja może zostać poddana reklamacji czy zwrotowi. W przypadku, gdy Sprzedający nie posiada statusu przedsiębiorcy, zwrot i proces reklamacji mogą być utrudnione lub może przebiegać w inny sposób.  

Z tego powodu, taka informacja musi być widoczna przy danym produkcie, aby zarówno Kupujący jak i Sprzedający, mieli wzajemną świadomość, jak będzie przebiegać transakcja.  

Informacja o braku ochrony Konsumenta 

Zmiana wynika z powyższego obowiązku informowania o statusie Sprzedawcy. W sytuacji, gdy Sprzedawca nie posiada statusu przedsiębiorcy ( co powinno być widoczne dla Kupującego ), dostawca platformy będzie zobowiązany do poinformowania Kupującego o tym, że umowa zawarta między nim a Sprzedającym, nie będzie podlegała ochronie konsumenckiej. Oznacza to, że w przypadku konieczności dokonania zwrotu, Kupujący będzie musiał podać konkretną przyczynę. Taka informacja powinna być umieszczona w miejscu widocznym dla Kupującego ( najlepiej w bliskim rozmieszczeniu z informacją o statusie Sprzedawcy).  

Chcesz wprowadzić odpowiednie zmiany na Twojej stronie?

Informacja o podziale obowiązków na platformie 

Wzmiankę o podziale obowiązków najlepiej zamieścić na dedykowanej podstronie lub jako kolejny punkt w regulaminie platformy. Taka informacja ma za zadanie jasno przedstawić Kupującemu, za jakie czynności odpowiada dostawca platformy handlowej, a co jest w obowiązkach podmiotu, który aktywnie korzysta z np. marketplace.  

Przykładowe rozróżnienie obowiązków może wyglądać następująco: 

Dostawca platformy:  

Sprzedawca:  

Informacja o promowanych produktach 

Na pewno każdy z nas spotkał się z sytuacją, gdy po wpisaniu danej frazy na jakiejś stronie, pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania zajmowały produkty niezwiązane z naszym zapytaniem lub nie  spełniały one żadnych zaawansowanych parametrów wyszukiwania. Mogłoby się wydawać, że takie działanie to jedynie odgórny mechanizm i losowa nieścisłość wyszukiwarki. Nic bardziej mylnego! Częstą praktyką jaką posługują się Sprzedawcy, jest promowanie bardziej opłacalnych ( dla niego ) ofert. W związku z dyrektywą Omnibus, Sprzedawca ma obowiązek poinformować, jakie parametry są obowiązujące w przedstawieniu kolejności wyników na zapytanie Kupującego. Wzmianka o działaniu wyszukiwarki i plasowaniu wyników nie może być ukryta w regulaminie lub innej stronie, która znajdzie się na szarym końcu stopki. Informacja powinna być widoczna i dostępna np. z poziomu interfejsu w pobliżu pola wyszukiwarki.  

Z racji na długość takiej informacji, w miejscu widocznym dla Użytkownika, wystarczy krótka wzmianka np. ‘Dowiedz się jak plasujemy wyniki wyszukiwania’ a kliknięcie w treść przeniesie Użytkownika do dedykowanej podstrony ze szczegółowym opisem. 

Dodatkowym obowiązkiem jest informowanie o sponsorowanych ofertach oraz o indywidualnym dostosowywaniu ceny dla Konsumenta. Niektóre firmy, za pomocą specjalnych mechanizmów, są w stanie oszacować, czy dany produkt jest przeglądany przez ‘wyjątkowo cennego Kupującego’. Czyli np. osobę, która może stać się potencjalnym Klientem, który będzie wracał cyklicznie po dany produkt. Jeżeli taki Konsument pojawi się na stronie, może zostać mu zaprezentowana bardziej korzystna oferta ( cena ), niż dla osoby spoza grupy docelowej. W związku z obowiązującą dyrektywą, taka praktyka będzie musiała być jasno przedstawiona Kupującemu.  

Informacja o statusie publikowanych opinii 

Kupujący podczas szukania i porównywania produktów ‑  oprócz ceny, która w przewadze determinuje decyzje o zakupie ‑  zwracają bardzo dużą uwagę na ilość oraz średnią ocenę opinii danego przedmiotu. Niejednokrotnie, Sprzedawcy wykorzystywali ten mechanizm do przekonania i wpływu na  decyzje zakupowe Klienta.  I w tym zakresie zostały wprowadzone obowiązki informacyjne, mające na celu ochronę Konsumenta. Od teraz, przy każdej opinii ( lub zbiorze ) obowiązkowo musi zawarta być informacja, czy dana opinia została zweryfikowana – czyli czy wystawił ją rzeczywiście ktoś, kto dokonywał zakupu danego przedmiotu.  

Pomimo, że początkowo weryfikacja opinii może wydawać się zadaniem dość ciężkim do wykonania, to Sprzedający bardzo prosto mogą zmechanizować i zautomatyzować weryfikację osób publikujących opinie. Wystarczy ograniczyć możliwość dodawania opinii tylko dla osób posiadających konto na danej platformie. Kupujący, który w swojej historii zakupowej będzie miał zarejestrowany dany przedmiot, będzie upoważniony do wystawienia opinii na jego temat.  

Oczywiście nie oznacza to, że aby wystawić opinię musimy zakładać konta na każdej platformie lub weryfikować się innymi kanałami. Opinie, które nie zostaną zweryfikowane, nadal mogą widnieć na stronie, jednak powinny mieć odpowiednią adnotację, która jasno i czytelnie mówi o tym, że dana opinia nie została zweryfikowana.  

Potrzebujesz pomocy we wdrożeniu zmian?

Informacja o najniższej cenie z ostatnich 30‑stu dni 

To najważniejsza i prawdopodobnie najbardziej dotkliwa zmiana dla wszystkich Sprzedawców. Ma ona za zadanie ukrócić i ‘zdemaskować’ sztucznie tworzone promocje, oferty i wyjątkowe okazje. Na czym polega ten mechanizm? Przedsiębiorca ma obowiązek permanentnie wyświetlać i aktualizować najniższą cenę, która obowiązywała na dany produkt, w ciągu 30 dni przed wprowadzeniem promocji.  

Przykładowo: Sklep z elegancką odzieżą męską wprowadził do sprzedaży garnitur z nowej kolekcji, którego początkowa cena wynosiła 2000 zł. Po pewnym czasie, w ramach przygotowań do zbliżającego się Black Friday, sklep podniósł cenę garnituru do 2500 zł, a następnie szybko obniżył ją do 1900 zł. Dzięki temu, sklep może komunikować klientom obniżkę ceny garnituru o 600 zł, podczas gdy rzeczywista obniżka wynosiła tylko 100 zł. 

Po zastosowaniu się do powyższej zasady informowania o najniższej cenie, ta sama sytuacja powinna wyglądać następująco: 

Sklep z elegancką odzieżą męską wprowadził do sprzedaży garnitur z nowej kolekcji, którego początkowa cena wynosiła 2000 zł. Po pewnym czasie, w ramach przygotowań do zbliżającego się Black Friday, sklep podniósł cenę garnituru do 2500 zł, a następnie szybko obniżył ją do 1900 zł. Z uwagi jednak na fakt wejścia w życie zmian przewidzianych w dyrektywie Omnibus, sklep będzie miał obowiązek umieścić na metce z aktualną ceną (1900 zł) informację, że najniższa cena garnituru w ciągu ostatnich 30 dni wynosiła 2000 zł. Klient otrzyma zatem jednoznaczną informację, że rzeczywista obniżka ceny wynosi jedynie 100 zł. 

W związku z tym, że każdy produkt powinien mieć taką informację, ręczne zapanowanie już nad kilkoma produktami jest niemożliwe. Dlatego na rynku jest sporo wtyczek, które oferują proste i zautomatyzowane obliczanie i wyświetlanie takiej informacji.  

Jedną z nich jest Omnibus WooCommerce – wtyczka, która w prosty i odpowiedni stylistycznie sposób wyświetla potrzebne informacje. Jej cena dla jednej strony, to 99zł netto. Po zakupieniu, wystarczy ją skonfigurować o odpowiednie parametry i określić miejsce jej wyświetlania. Jeżeli nie wiesz jak to zrobić, napisz do nas a chętnie pomożemy wdrożyć to rozwiązanie! 

Za weryfikację i sprawdzanie powyższych zmian, będzie odpowiedzialna Inspekcja Handlowa, która za ich złamanie lub nieprzestrzeganie będzie upoważniona do nakładania określonych kar pieniężnych.  

Informacja o odpowiedzialności przedsiębiorcy 

Ta zmiana dotyczy terminologii, która ma za zadanie wykluczyć ewentualne niejasności i spory wynikające z opacznego zrozumienia treści. Przedsiębiorca ma w obowiązku poinformować nie tylko o odpowiedzialności za ‘jakość świadczenia’ ale i o odpowiedzialności za ‘zgodność świadczenia z umową’. 

Dane kontaktowe 

To kolejna drobna zmiana, która ma na celu ułatwienie nawiązania kontaktu Kupującemu ze Sprzedawcą. Polega ona na obowiązkowym udostepnieniu konsumentom ( w regulaminie ) numeru kontaktowego oraz adresu e‑mail 

Jeżeli Przedsiębiorca posiada inny środek komunikacji np. czat online, z którego Kupujący może skorzystać, to poinformowanie o jego funkcjonowaniu także jest obowiązkowe. Warunki, które musi spełniać dodatkowe źródło komunikacji, to: 

Jeżeli na stronie lub platformie jako dodatkowa ścieżka komunikacji, działa jedynie formularz kontaktowy, to na ten moment, Przedsiębiorca nie ma obowiązku tworzenia nowego kanału komunikacji.  

Zmiany w odstąpieniu od umowy o świadczenie usługi zawartej na odległość 

Co zrobić, gdy Przedsiębiorca świadczy usługę ‘natychmiastową’ i standardowy proces umożliwiający odstąpienie od umowy w ciągu 14‑stu dni nie ma racji bytu? Podobną zagwozdkę przysparzają usługi ‘ciągłe’ czyli np. subskrypcja.  

Obecnie, w przypadku usługi jednorazowej, Przedsiębiorca może wyłączyć konsumenckie prawo odstąpienie od umowy, gdy: 

Zgodnie z dyrektywa Omnibus, do powyższych sytuacji zostają dodane dwa kolejne warunki: 

W przypadku usług ciągłych, czyli wspomnianej subskrypcji, odstąpienie od umowy w czasie 14stu dni, wiąże się z poniesieniem opłat przez Konsumenta. W sytuacji, gdy zostanie wykupiona subskrypcja 30‑sto dniowa, która jest aktywna od razu, Użytkownik może ją anulować np. w 12‑stym dniu subskrypcji, jednak z odpowiednim poniesieniem kosztów za czas użytkowania. 

 

Zapoznanie się z wymogami i wdrożenie ich w życie zajmie wszystkim Przedsiębiorcom trochę czasu. Jednak już widać pierwszych pionierów, którzy zastosowali się do zmiany między innymi w zakresie wyświetlania najniższej ceny z ostatnich 30‑stu dni.  

Jak wszystkie regulacje prawne, tak i w tym przypadku, niezastosowanie się do wytycznych lub próba wdrożenia ich tylko w pośrednim wymiarze, może wiązać się z dotkliwymi karami pieniężnymi.  

Jeżeli Twoja Firma potrzebuje wsparcia w tym zakresie, chętnie pomożemy i zaproponujemy odpowiednie mechanizmy, które ułatwią zarządzanie Twoją Platformą zgodnie z najnowszymi wytycznymi.  

Poprzedni
Następny
Polecane wpisy
#Ataki na stronę#Bezpieczeństwo#Hakerzy

5 najczęstszych ataków na WordPressa

Czytaj więcej
#Aktualizacja www#Bezpieczeństwo www#Strona www

Aktualizacja strony www – ważna, ważniejsza, najważniejsza?

Czytaj więcej
#Aplikacja#Brief#Porady

Brief – (nie)potrzebna papierologia

Czytaj więcej
Wszystkie wpisy